Antropolog vysvětluje: Proč máme tak rádi svátky a tradice?

31.12.2017 - Stanislav Mihulka

Svátky a tradice jsou jako pevná kotva v chaotickém světě a utužují vztahy mezi lidmi

Svátek - Svátky a tradice bychom si měli především pořádně užít

Lidé často říkají, že jim svátky přinášejí spoustu práce a nepohodlí. Podle amerického antropologa Dimitrise Xygalatase a dalších vědců jsou svátky ve skutečnosti velmi přínosné pro naše duševní zdraví a kondici.

Blahodárné rituály

Každodenní život bývá stresující a plný nejistoty. Pokud existují chvíle, kdy přesně víme co a jak dělat, poskytuje nám to cenný pocit stability a kontroly nad situací. Při rituálech se můžeme zklidnit a utužit sociální vazby. Celá řada experimentů potvrzuje, že svátky a rituály dobře fungují proti všudypřítomné úzkosti ze světa.

Prakticky všechny svátky jsou spojené se speciálními pokrmy. Jejich příprava a také snězení má rovněž významnou psychologickou a sociální funkci. Jde tradiční rituály, které jsou zakončené příjemným jídlem s blízkými lidmi.

TIP: Nejen láska: Hormon oxytocin posiluje vztahy i spiritualitu