Archeologové mají problém s mikroplasty, které ohrožují výzkum

Uchovávání archeologických památek na původním místě bylo až doposud preferovaným způsobem zacházení s archeologickými lokalitami. Změnit by to ale mohly mikroplasty, které pronikají hluboko do archeologických vrstev.

09.04.2024 - Stanislav Mihulka

Asi není nutné zdůrazňovat, že mikroplasty, případně nanoplasty, tedy velmi drobné kousky plastového odpadu, přestavují hrozbu pro lidské zdraví a životní prostředí. Pronikají do všech koutů planety, a také prakticky do všech organismů, které na ní žijí. Jak ale nedávno zjistili britští odborníci, mikroplasty jsou rizikem nejen v biologii, ale také v archeologii. Mohly by ohrozit studium historie.

Jeanette Rotchellová z Univerzity v Hullu a její spolupracovníci prozkoumali kontaminaci mikroplasty ve vzorcích půdy, které byly odebrány v roce 1988 během vykopávek na dvou archeologických nalezištích v historickém centru města York. Pro porovnání použili i vzorky odebrané v dnešní době. Výsledky jejich výzkumu uveřejnil odborný časopis Science of the Total Environment.

Mikroplasty vs archeologické nálezy

Vědci zjistili, že nejvíce částic mikroplastů se nachází ve vzorcích odebraných v největší hloubce (asi 7,35 metrů pod povrchem), kde jich je až 20 588 na 1 kg půdy. Identifikovali celkem 16 typů mikroplastů, přičemž nejběžnější byli polytetrafluorethylen (PFTE), polysulfon (PSU) a kopolymer polyethylenu a polypropylenu (PE:PP). Jde o plasty pocházející z běžných výrobků.

Autoři studie mají za to, že jde o první důkaz kontaminace mikroplasty v archeologickém sedimentu. Zatím není jasné, jaké důsledky by to mohlo mít, ale archeologové mají obavy. Až doposud bylo to, co je v zemi, do značné míry chráněné před moderním světem. To teď přestává platit. Mikroplasty mohou například chemicky reagovat s materiály z dávných dob a poškodit je.

TIP: Pod dekou z plastu: Na novozélandský Auckland ročně „nasněží“ tři miliony PET lahví

Prioritou archeologického výzkumu by se teď mělo stát detailní zkoumání vlivu mikroplastů na archeologické nálezy a vrstvy, které ukrývají informace o dávno minulých dobách. Pro archeologa Johna Schofielda z Uninverzity v Yorku, který se podílel na výzkumu jde o významný moment. Potvrzuje se podle něj, že moderní mikroplasty mohou představovat riziko pro světové historické dědictví.