Archeologové objevili na území dnešního Izraele nejstarší doklady o užívání opia

27.09.2022 - Stanislav Mihulka

Před více než 3 500 lety byl v oblasti dnešního Tel Avivu pohřben muž se 22 džbány. Některé z těchto nádob obsahovaly stopy opia

<p>Nejstarší dosavadní doklad o užívání opia pochází z Mezopotámie - 3400 let př. n. l. Sumerové označovali mák setý, z něhož se opium získává, jako <em>„radostnou rostlinu“. </em>Samotný název <em>„opium“</em>  pochází ze starověké řečtiny <em>(ópion)</em> a znamená<em> </em><em>„šťáva z rostliny“. </em><em>(foto: Unsplash, Tim Cooper, CC0)</em></p>

Soudě podle archeologických nálezů z posledních let by se mohlo zdát, že území dnešního Izraele bývalo starověkou baštou konzumentů psychoaktivních látek. Před čtyřmi lety se zde vědcům podařilo objevit 13 tisíc let staré doklady o výrobě piva. Nyní archeologové narazili na další známky užívání psychoaktivních látek – v hrobě muže z pozdní doby bronzové vědci narazili na keramické nádoby, které obsahovaly stopy opia.

Zmíněný hrob byl nalezen již v roce 2012, během vykopávek na lokalitě Tel Yehud, která se nachází na okraji Tel Avivu. V roce 2017 se na místo archeologové znovu vrátili k dalšímu průzkumu. Vedle ostatků muže, který zemřel ve věku mezi 40 a 50 lety zde vědci nalezli i 22 nádob a džbánků, které následně podrobili chemickým analýzám. Výsledky svého výzkumu vědci nyní zveřejnili v odborném časopisu Archaeometry.

S opiem do hrobu

V osmi nádobách badatelé nalezli stopy opia, přičemž některé z nich mají tvar makovic. Část nádob nalezených v hrobě pochází z nedalekého Kypru, kde se mák setý (sloužící jako zdroj k výrobě opia) prokazatelně pěstoval minimálně od poloviny 6. tisíciletí před naším letopočtem.

Hrob v Izraeli, v němž byly objeveny džbány se stopami opia. (foto: Israel Antiquities AuthorityCC0)

Zatím není jasné, proč byly nádoby s opiem uložené společně s mužem do hrobu. Podle Vanessy Linaresové z Telavivské univerzity je ve hře několik hypotéz, které vycházejí ze záznamů jiných dávných civilizací. „Podle písemných zpráv používali kněží v Sumeru opium, aby se dostali do stavu změněného vědomí,“ uvádí Linaresová.

TIP: Nejstarší alkohol: Lidé v Izraeli vařili pivo už před 13 tisíci lety

„Egypťané zase vyhradili opium kromě kněží i válečníkům. Důvodem bylo zřejmě to, že opium je nejen psychoaktivní látka, ale má také léčivé účinky, především pokud jde o tlumení bolesti. Další možností je, že opium bylo obětinou pro tehdejší božstva. Mohlo být také považováno za vhodnou výbavu pro mrtvého na onen svět.“