Archeologové objevili v Amazonii pozůstatky rozsáhlé sítě zvláštně uspořádaných vesnic

Laserová technologie a satelitní snímky přispěly k objevu množství zvláštně uspořádaných dávných sídel v dnešní Amazonii

12.12.2020 - Stanislav Mihulka

Laserová technologie dálkového průzkumu LIDAR opět prokázala, že je nesmírně užitečným nástrojem pro archeology. Jose Iriarte z britské University of Exeter a jeho spolupracovníci využili miliard laserových záblesků LIDARu během letů vrtulníkem, když pátrali po zaniklých vesnicích v Amazonii.

Vesmírná inspirace

Dnes už víme, že v místě dnešních nebo nedávno pokácených pralesů na mnoha místech Amazonie před stovkami let vzkvétala překvapivě početná lidská sídla. A že pralesy v Amazonii jsou často mnohem mladší, než jsme si donedávna mysleli. Archeologové ale zatím ještě neprozkoumali celou Amazonii, což není tak zvláštní, vzhledem k její obrovské rozloze.

Iriarte s kolegy pátrali po dávných lidských sídlech v brazilském státě Acre, který se nachází v nejzápadnější části Amazonie i celé Brazílie. Objevili zde pozůstatky 25 zaniklých vesnic kruhovitého tvaru a 11 vesnic obdélníkového tvaru, které byly navzájem propojené sítí cest. Kromě toho vystopovali ještě neúplné pozůstatky 11 dalších vesnic nejasného tvaru. Podle vědců je možné, že vesnice svým tvarem a uspořádáním znázorňují vnímání vesmíru tehdejších lidí.

TIP: Tajuplné geoglyfy prozrazují, že Amazonie bývala hustě osídlená lidmi

Obzvláště kruhové vesnice si byly velmi podobné a připomínaly malá Slunce s paprsky. Jejich průměr se pohyboval kolem 86 metrů. Obdélníkové vesnice byly menší, jejich délka byla průměrně 45 metrů. Archeologové zjistili, že vesnice pocházejí z let 1300 až 1700 našeho letopočtu. O kultuře těchto lidí toho zatím víme velmi málo. Jejich keramika je poněkud méně opracovaná než u jejich předchůdců, což v obecné rovině naznačuje jistý úpadek.

University of Exeter