Archeologové vyřešili záhadu nevysvětlitelných úmrtí u turecké Pekelné brány

22.02.2018 - Martin Reichman

Archeologům se podařilo rozluštit tisíce let trvající tajemství nevysvětlitelných úmrtí v okolí tureckého jeskynního chrámu přezdívaného „Pekelná brána“

<p><em>„Toto místo je plné výparů tak hustých, že není vidět ani na zem. Každý živý tvor, který sem vstoupí okamžitě zahyne,“</em> napsal o vstupu do chrámu starořecký filosof, historik a geograf Strabón.</p>

Vstupu do jeskynního chrámu, ležícího nedaleko starověkého města Hierapolis v jižním Turecku, se od nepaměti přezdívá „Pekelná brána“. Za svůj název vděčí množství nevysvětlitelných úmrtí, ke kterým v okolí brány docházelo. Z nejasných příčin zde po staletí umírali lidé, ptáci i zvířata. Nyní se zdá, že tajemství „Pekelné brány“ má své racionální vysvětlení.

Hádův smrtelný dech

„Toto místo je plné výparů tak hustých, že není vidět ani na zem. Každý živý tvor, který sem vstoupí okamžitě zahyne,“ napsal o vstupu do chrámu starořecký filosof, historik a geograf Strabón. Jeho slova potvrzuje i italský profesor Francesco D'Andria, který v oblasti Hierapolisu prováděl archeologický výzkum.

TIP: Hierapolis-Pamukkale: Bavlněný hrad a lázně římských císařů

D'Andria a jeho tým objevil množství kosterních pozůstatků mrtvých ptáků a savců, kteří v okolí chrámové brány zahynuli. Příčinou jejich smrti ale nebyl dech boha podsvětí Háda, nýbrž extrémně vysoká koncentrace oxidu uhličitého

Podle archeologů se chrám nachází na místě tektonického zlomu a výpary oxidu uhličitého zde dosahují smrtící úrovně 91 %. Dodnes zde umírá hmyz, ptáci i savci. Toxické účinky oxidu uhličitého podle všeho využívali i dávní kněží, kteří zde přiotráveni plynem halucinovali během náboženských obřadů.

Archaeological and Anthropological Sciences, New York Post