Astronauti na ISS testují řasový bioreaktor, který vyrábí kyslík i jídlo

09.05.2019 - Stanislav Mihulka

Experiment Photobioreactor otevírá cestu pro systémy podpory života vesmírných základen a kosmických lodí pro dlouhé lety

Astronauti se na palubě Mezinárodní vesmírné stanice rozhodně nenudí. Během pobytu na oběžné dráze jim projde rukama celá řada zajímavých experimentů, v nichž často testují revoluční technologie. Současná posádka ISS mimo jiné testuje unikátní řasový bioreaktor, který nese název „Photobioreactor“.

Experiment Photobioreactor dorazil na ISS v pondělí 6. května. Dovezla ho tam nákladní loď Dragon společnosti SpaceX. Účelem experimentu je otestovat takové zařízení ve vesmíru. Zelené mikrořasy Chlorella vulgaris v bioreaktoru pomocí fotosyntézy přeměňují oxid uhličitý, který vydechují astronauti, na kyslík, a také na jedlou biomasu.

Řasové systémy podpory života

Photobioreactor představuje významný pokrok směrem k uzavřeným biosystémům podpory života, které by jednou mohly zajišťovat vzduch a potravu pro astronauty, aniž by je bylo nutné nepřetržitě zásobovat ze Země. Takové systémy budou obzvláště důležité pro dlouhodobé mise na Měsíci na nebo na Marsu, které budou vyžadovat více zásob, než kolik by jich uvezla kosmická loď.

TIP: Vědci NASA poslali na ISS bakterie E. coli pro výzkum bakteriální rezistence

V přípravě experimentu Photobioreactor sehráli klíčovou roli odborníci z německého centra Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt e.V. (DLR). Podle nich budou podobné systémy fungovat spíše na planetárních či měsíčních základnách anebo na kosmických lodích pro dlouhé lety. Technologii je ale nutné nejprve vyzkoušet na oběžné dráze a tak byla Mezinárodní vesmírná stanice jasnou volbou.

• Zdroj fotografií: IRS Stuttgart