Vědci NASA poslali na ISS bakterie E. coli pro výzkum bakteriální rezistence

15.11.2017 - Stanislav Mihulka

Rezistence bakterií vůči antibiotikům začíná představovat závažný problém. Vědci se teď pokusí zjistit, jak se tyto bakterie chovají v prostředí vesmírné mikrogravitace

E. coli - Bakterie E. coli v elektronovém mikroskopu

V neděli 12. listopadu odstartovala nákladní loď Cygnus společnosti Orbital ATK. Na palubě měla náklad pro Mezinárodní vesmírnou stanici ISS, jehož součástí byl i zajímavý experiment E. coli AntiMicrobial Satellite (EcAMSat).

Klíčovou roli v tomto experimentu hrají bakterie E. coli, které jsou nejen velmi známé a běžné, ale mohou být i pořádně nebezpečné. Patogenní kmeny E. coli zodpovídají za miliony infekcí močových cest a otrav z jídla, které každoročně trápí lidstvo.

Rezistence na oběžné dráze

Po přistání na palubě ISS čeká vzorky bakterií experiment, v němž budou vědci zjišťovat, jak prostředí mikrogravitace na oběžné dráze Země ovlivňuje schopnost bakterií odolávat antibiotikům.

TIP: Nákladní loď Dragon vynesla k ISS radioaktivní plísně z Černobylu

Bakteriální rezistence jsou dnes na vzestupu a musíme s nimi počítat. Odborníci chtějí zjistit, jak velké nebezpečí reálně takové bakterie představují pro astronauty v prostředí mikrogravitace, kde je lidská imunita zřejmě oslabena. Výsledky experimentu by měly přispět k zajištění vhodných opatření pro ochranu astronautů.

• Zdroj textu: Space.com