Astronomický oříšek: Jak zvážit galaxii, ve které se právě nacházíte?

11.06.2018 - Stanislav Mihulka

Pro zvážení galaxie jsou velmi užitečné malé satelitní galaxie

<p>Galaxie M31 v Andromedě</p>

Galaxie M31 v Andromedě

Galaxie jsou monumentálními ostrovy v hlubokém vesmíru a záře jejich hvězd osvětluje temná zákoutí prostoru. Kolik ale taková galaxie váží? Odpovědět na takovou otázku není jednoduché, zvlášť pokud jde o Mléčnou dráhu, uvnitř které žijeme.

Studentka Arizonské univerzity Ekta Patel a její kolegové přišli s novou metodou „vážení“ galaxií, která umožňuje poměrně přesně odhadnout hmotu galaxií, včetně naší vlastní Mléčné dráhy.

Jak zvážit Mléčnou dráhu

Když bychom jenom pozorovali galaxie, které chceme zvážit, tak nám to moc nepomůže. Velkou část hmoty ve vesmíru představuje temná hmota a tu nevidíme, ani o ní zatím nevíme nic moc bližšího. Problém je také v tom, že na Mléčnou dráhu se podívat nemůžeme, protože jsme vevnitř.

TIP: Astronomové vymysleli, jak jednoduše zvážit supermasivní černou díru

Astronomové ale dovedou odhadovat hmotnosti takových nezřetelných objektů nepřímo, s pomocí jiných objektů, které obíhají kolem, v tomto případě kolem galaxie, kterou chceme zvážit. Patelová a spol zkombinovali detailní pozorování pohybů Mléčné dráhy ve 3D s rozsáhlými počítačovými simulacemi a nakonec se dobrali ke kýženému výsledku. Podle jejich nových odhadů váží Mléčná dráha asi 0,96 bilionu Sluncí, zřejmě o něco méně, než galaxie M31 v Andromedě.

University of Arizona, Astrophysical Journal