Astronomové nalezli první planetu podobnou Jupiteru s atmosférou bez mraků

27.01.2021 - Stanislav Mihulka

Přímé pozorování exoplanet je obvykle na samotné hranici možností našich přístrojů, přesto ale u některých z nich můžeme zjistit údaje o jejich vzhledu. Například to, zda mají v atmosféře mraky, anebo nikoliv. Podle toho, co zatím víme, jsou bezmračné planety vzácné. Astronomové odhadují, že planet bez mraků je v okolním vesmíru méně než 7 procent. Až doteď jsme spolehlivě znali jen jednu takovou exoplanetu, horký saturn WASP-96b.

Studentka Munazza Alam z amerického centra Center for Astrophysics, Harvard & Smithsonian nedávno identifikovala další takovou exoplanetu. Tentokrát jde o horký jupiter, známý jako WASP-62b. Tato exoplaneta byla objevena již v roce 2012, ale její atmosféra zatím nebyla detailněji studována.

Horký svět bez mraků

WASP-62b je od nás vzdálená asi 575 světelných let a její hmotnost odpovídá asi polovině našeho Jupiteru. Na rozdíl od něj ale oběhne svou hvězdu nesmírně rychle, jednou za 4,4 dne, což také znamená, že jde o značně horkou planetu. Teplota povrchu se pohybuje kolem 1 050 °C. Celá planetární soustava je poměrně mladá, podle vědců vznikla teprve před cca 800 miliony let.

TIP: Planeta WASP-69b: Plyšový svět s heliovým ohonem

Tým Alamové zkoumal atmosféru planety WASP-62b spektroskopickými metodami s využitým pozorování Hubbleova vesmírného teleskopu. Soustředili se na oblast viditelného záření, v níž mohli detekovat přítomnost sodíku a draslíku. Draslík nenašli žádný, ale sodík, v podobě absorpčních čar, naopak detekovali v plném rozsahu spektra jeho záření. To je neklamnou známkou čiré atmosféry exoplanety. Mračna nebo zamlžená atmosféra by totiž část spektrálních stop sodíku překryly.