Astronomové objevili masivní protokupu galaxií z časů raného vesmíru

Vědcům, pracujícím na antarktické stanici Amundsen–Scott, se podařilo zachytit mimořádně vzdálenou potokupu galaxií s intenzivní tvorbou hvězd. Dělí ji od nás 12 miliard světelných let.

24.06.2022 - Stanislav Mihulka

Ve vesmíru pozorujeme ohromné množství galaxií. Většina z nich není jen tak náhodně rozmístěná v kosmickém prostoru, ale je součástí nějaké kupy galaxií. V jedné kupě přitom může být asi 100 až 1 000 galaxií. Kupy galaxií vznikaly už ve velmi mladém vesmíru, nicméně příliš mnoho toho o nich zatím nevíme.

Tým astronomů, který vedl Ryley Hill z kanadské Univerzity Britské Kolumbie, nedávno odhalil (proto)kupu galaxií, označenou jako SPT2349−56, která je opravdu hodně daleko. Dělí ji od nás více než 12 miliard světelných let. Badatelé ji vystopovali s pomocí 10metrového antarktického teleskopu South Pole Telescope, v oblasti submilimetrového záření, které je součástí dlouhého infračerveného záření.

Extrémní hvězdná porodnice

V této protokupě je možné rozlišit minimálně 30 galaxií, které jasně září v submilimetrové oblasti spektra a desítky dalších aktivních galaxií. Ukázalo se, že SPT2349−56 je jedním z nejaktivnějších komplexů ve vesmíru, pokud jde o tvorbu nových hvězd. Objevitelé odhadují, že zde vzniká (tedy vlastně před 12 miliardami let vznikalo) více než 10 tisíc nových hvězd za jeden pozemský rok.

TIP: Mohutný teleskop GranTeCan objevil největší kupu galaxií mladého vesmíru

Vědci ale bohužel neznají hmotnost této rané kupy galaxií. Proto není možné s jistotou určit, zda intenzivní tvorba hvězd vychází z nějakých specifických mechanismů, anebo je prostě daná tím, že pozorovaná kupa galaxií je ve skutečnosti extrémně velká.

Nepřímé doklady naznačují, že pravděpodobnější je druhá z možností a že v této kupě vznikají hvězdy podobnou rychlostí jako v bližším vesmíru. Hill s kolegy na základě pozorování odhadují, že galaxie v centru této protokupy v relativně krátké době splynou do veliké a jasné galaxie. Podobné poznatky přispívají k pochopení doposud nejasného průběhu vývoje kup galaxií.