Mohutný teleskop GranTeCan objevil největší kupu galaxií mladého vesmíru

01.03.2021 - Stanislav Mihulka

Výjimečné parametry teleskopu Gran Telescopio Canarias a zařízení OSIRIS umožnily pozorování velké kupy galaxií ve stavu jejího zrodu

<p>Kupa galaxií ve vzdálenosti 12,5 miliard světelných let.</p>

Kupa galaxií ve vzdálenosti 12,5 miliard světelných let.

Dnešní vesmír je plný galaxií a také kup galaxií, které často zahrnují stovky a tisíce těchto hvězdných ostrovů a drží je pohromadě gravitační přitažlivostí. Pozorováním velmi vzdálených kup galaxií, které vlastně sledujeme ve velmi mladém vesmíru, se můžeme dozvědět, jak před miliardami let probíhal jejich vznik.

Astronomka Rosa Calvi ze španělského institutu Instituto de Astrofísica de Canarias a její kolegové k takovému pozorování použili spektrograf OSIRIS (Optical System for Imaging and low Resolution Integrated Spectroscopy), instalovaný na teleskopu Gran Telescopio Canarias observatoře Roque de los Muchachos na ostrově La Palma na Kanárských ostrovech. Teleskop přezdívaný GranTeCan je s objektivem o průměru 10,4 metrů jedním z největších zrcadlových teleskopů světa.

Největší kupa galaxií mladého vesmíru

Calvi a spol. s pomocí zařízení OSIRIS našli doposud největší kupu galaxií, jakou známe v mladém vesmíru. Pozorujeme ji ve vzdálenosti asi 12,5 miliard světelných let. Vědci analyzovali její možný vývoj a dospěli k názoru, že se vyvine do kupy galaxií podobné Kupě galaxií v Panně, výrazné kupě galaxií v širším sousedství Mléčné dráhy, která zahrnuje možná až dva tisíce galaxií.

TIP: Vědci objevili nejvzdálenější kupu galaxií: Je tisíckrát hmotnější než Mléčná dráha

Během tohoto výzkumu bylo nutné určovat vzdálenosti jednotlivých galaxií, jak mezi nimi a Sluneční soustavou, tak i mezi galaxiemi navzájem. Jak dodávají autoři studie, to by v tak vzdáleném vesmíru nebylo možné bez výjimečných parametrů zařízení OSIRIS a také celého teleskopu GranTeCan.