Astronomové objevili nejvzdálenější galaxii podobnou Mléčné dráze

18.08.2020 - Martin Reichman

Astronomům se podařilo odhalit extrémně dalekou galaxii, která je překvapivě podobná Mléčné dráze. Je natolik vzdálená, že jejímu světlu trvalo více než 12 miliard let, než k nám doputovalo

<p>Galaxie SPT0418-47 zobrazená gravitační čočkou. Ve výřezu její rekonstruovaný skutečný tvar.</p>

Vědci objevili extrémně vzdálené dvojče Mléčné dráhy. Dělí ji od nás více než 12 miliard let a vidíme ji tedy tak, jak vypadala v době, kdy byl vesmír pouze 1,4 miliardy let starý. Galaxie je překvapivě uspořádaná, což je v rozporu s teoriemi, které říkají, že v mladém vesmíru panovaly v galaxiích divoké a nestabilní podmínky. Tento nečekaný objev představuje výzvu pro naše chápání vzniku galaxií a nabízí nový pohled na minulost celého vesmíru.

Prateta Mléčná dráha

„Je to průlomový výsledek v oboru zabývajícím se formováním galaxií. Ukazuje, že struktury, které pozorujeme u blízkých spirálních galaxií nebo u naší Galaxie, existovaly již před dvanácti miliardami let“, říká Francesca Rizzo z německého institutu Maxe Plancka. I když galaxie s označením SPT0418-47, kterou vědci zkoumali, pravděpodobně nemá spirální ramena, obsahuje dvě struktury typické pro Mléčnou dráhu – rotující disk a galaktickou výduť. V takto rané fázi vývoje vesmíru se výduť galaxie podařilo zaznamenat vůbec poprvé, proto je SPT0418-47 považována za nejvzdálenější identifikovanou galaxii podobnou té naší.

„Velkým překvapením pro nás bylo, když jsme zjistili, že se tato galaxie docela podobá těm, které známe z blízkého vesmíru, což je přesný opak toho, co jsme očekávali na základě modelů a předchozích, méně detailních pozorování,“ říká spoluautor práce Filippo Fraternali. V raném vesmíru byly mladé galaxie stále ve fázi formování, vědci proto předpokládali, že se bude jednat spíše o chaotické útvary bez nápadných velkých struktur typických pro vyvinuté galaxie, jako je Mléčná dráha.

TIP: Hlubiny vesmíru: 10 zásadních faktů o Mléčné dráze

Astronomové však upozorňují, že i když SPT0418-47 má disk a další struktury podobné těm, jaké vidíme dnes u Mléčné dráhy, očekávají, že se vyvinula do podoby výrazně odlišné od naší Galaxie. Patrně se z ní stala eliptická galaxie, jeden z typů galaxií, které společně se spirálními galaxiemi obývají současný vesmír

Neočekávaný objev naznačuje, že raný vesmír nemusel být natolik chaotický, jak jsme se dosud domnívali. Vyvstává však řada otázek včetně té, jak se mohla takto vysoce uspořádaná galaxie vytvořit krátce po velkém třesku.

Návrat do minulosti

Vzhledem k obrovské vzdálenosti, která nás od galaxie SPT0418-47 dělí, ji není možné pozorovat přímo ani s pomocí těch nejvýkonnějších teleskopů. Členům týmu se ale podařilo tuto překážku překonat pomocí efektu přírodní gravitační čočky. Gravitace mezilehlé galaxie zakřivila paprsky přicházející ze vzdálenějšího objektu a posloužila jako speciální lupa – obraz je jasnější, i když zdeformovaný. Díky tomuto efektu a pomocí radioteleskopu ALMA se vědci mohli podívat do vzdálené minulosti v dosud nedostižných detailech.

• Zdroj fotografií: ALMA