Astronomové objevili trojici vznikajících planet u nově zrozené hvězdy

18.06.2018 - Martin Reichman

Dva nezávislé vědecké týmy získaly přesvědčivé důkazy, že kolem velmi mladé hvězdy HD 163296 obíhá trojice planet

<p>Okolí mladé hvězdy HD 163296. Snímek zobrazuje část dat pořízených pomocí ALMA na jedné vlnové délce a zachycuje podivnou smyčku hmoty (ve výřezu), která ukazuje na přítomnost jedné z planet.</p>

Protoplanetární disky obklopující mladé hvězdy jsou plynem a prachem naplněné zásobárny hmoty pro tvorbu planet. Prstence a mezery v těchto discích pak představují působivé nepřímé důkazy přítomnosti zárodků planet – protoplanet. Existují však i jiné procesy, které mohou být za vznik těchto útvarů zodpovědné.

Jak se rodí planety

Dvojici vědeckých týmů se nyní s použitím novátorské metody podařilo nezávisle potvrdit přítomnost charakteristických struktur, za které jsou zodpovědné nově zrozené planety obíhající kolem hvězdy. Postup je založen na identifikaci neobvyklých struktur vznikajících prouděním plynu v disku s rodícími se planetami.

Oba týmy učinily své objevy na základě zpracování a analýzy dat získaných pomocí teleskopu ALMA. Objektem zájmu byla mladá stálice s označením HD 163296 ležící asi 330 světelných let od Země, která se na obloze nachází v souhvězdí Střelce. Jedná se o hvězdu asi dvakrát hmotnější než Slunce, ale tisíckrát mladší (je pouze asi čtyři miliony let stará).

Místo prachové složky, která byla u tohoto disku podrobně zkoumána již v minulosti, se astronomové tentokrát zaměřili na rozptýlený oxid uhelnatý (CO). Molekuly CO emitují typické elektromagnetické záření milimetrových vlnových délek, přičemž drobné změny vlnové délky tohoto záření v důsledku Dopplerova jevu pak prozrazují pohyby plynu v nitru disku.

Tým pod vedením Richarda Teague tímto způsobem identifikoval dvě planety nacházející se 12 respektive 21 miliard kilometrů od své mateřské hvězdy. Členové druhého týmu pak nalezli stejným způsobem další planetu až ve vzdálenosti 39 miliard kilometrů od hvězdy.

Evropská jižní observatoř