Astronomové objevili v planetárním systému Beta Pictoris tři nové exokomety

27.05.2019 - Stanislav Mihulka

Nový americký lovec exoplanet TESS osvědčil své kvality a vystopoval trojici komet

<p>Exokomety u hvězdy Beta Pictoris</p>

Exokomety u hvězdy Beta Pictoris

Planetární systémy netvoří jen hvězdy a planety. Jejich součástí jsou i měsíce, asteroidy, a v neposlední řadě i komety. Objevení takových objektů v okolních planetárních systémech není vůbec jednoduché. Vyžaduje to pečlivé a náročné analýzy ohromného množství dat, na kterých dnes pracují jak profesionální astronomové, tak i dobrovolníci v projektech občanské vědy.

A jejich úsilí se vyplácí. Grant Kennedy z britské University of Warwick a jeho spolupracovníci si teď připsali na konto hned tři nové exokomety v systému Beta Pictoris. To je soustava kolem velmi mladé a jasné hvězdy, která je shodou okolností vzdálená pouhých 63,4 světelných let.

Lovec komet TESS

Podle Kennedyho má tento objev velký význam pro výzkum exokomet i planetárních systémů jako takových. Právě v soustavě Beta Pictoris jsme objevili exokomety už dávno, nebylo to ale úplně jisté. Kennedyho tým použil ke svému výzkumu jiná data, konkrétně pozorování nového amerického lovce exoplanet, vesmírného teleskopu TESS.

TIP: Hubble vystopoval exokomety na kolizním kurzu s mladou hvězdou

Badatelé upozorňují, že vlastně v soustavě Beta Pictoris nepozorujeme samotná kometární jádra, ale jejich dlouhé ohony. Z dat teleskopu TESS není možné vyčíst velikost objevených komet. TESS pozoruje tranzity, tedy zákryty hvězdy v dotyčném planetárním systému planetou nebo třeba právě kometou, která nám na nějaký čas zacloní výhled na hvězdu. A podoba tranzitu u komet velmi závisí na hustotě materiálu v jejich ohonu. Čím je ohon hustší, tím více zakryje záři hvězdy, což kometu z našeho pohledu zdánlivě zvětšuje.