Astronomové poprvé zachytili relativistický výtrysk při srážce galaxií

10.04.2020 - Stanislav Mihulka

Srážky galaxií vybudí jejich supermasivní černé díry na extrémní stupeň aktivity

<p>Zborcená a protažená galaxie NGC 7714 ze souhvězdí Ryb, po srážce s galaxií NGC 7715. Ve výřezu výtrysk z jádra galaxie TXS 2116−077 v infračerveném spektru.</p>

Prakticky každá galaxie má ve svém nitru supermasivní černou díru. Tyto obrovské černé díry jsou ale obvykle poměrně klidně a tiché. Jen vzácně se stane něco, co naruší jejich siestu.

Vaidehi Paliya z německého institutu Deutsches Elektronen Synchrotron (DESY) a jeho spolupracovníci nedávno vůbec poprvé dokázali pořídit snímek relativistického výtrysku z jádra galaxie, který bezprostředně souvisí se srážkou dvou galaxií. Ukázalo se, že během rozhodující fáze procesu splývání galaxií, dochází ke zvýšené aktivitě černých děr v jejich jádrech a uvolňování výtrysků s extrémní rychlostí.

Gama záření aktivní galaxie

Vědci detekovali gama záření, v tomto případě neklamnou známku relativistického výtrysku hmoty, který pochází z jádra galaxie TXS 2116−077. Tuto galaxii pozorujeme, jak se sráží se sousední galaxií. Obě galaxie jsou přitom spirálové a mají tvar disku. Tato pozorování definitivně potvrzují, že se při splývání galaxií dostane k supermasivním dírám množství materiálu a jejich aktivita se přepne na „vyšší rychlostní stupeň“.

TIP: Jak vypadá jídelníček supermasivních černých děr: Jedna hvězda ročně

Pozorovaný výtrysk galaxie TXS 2116−077 sice míří přímo k nám, ale zatím je „v plenkách“. Vznikl velmi nedávno a teprve sbírá síly. Až se „rozjede“ naplno, mohlo by jeho záření „přezářit“ celou galaxii. V podobných případech září aktivní jádro galaxie tak intenzivně, že za jedinou sekundu vyzáří více energie, než Slunce za celý svůj život.