Austrálie je možná osídlená už 120 tisíc let: Budou se přepisovat učebnice?

20.03.2019 - Stanislav Mihulka

První lidé možná do Austrálie doputovali již před 120 tisíci lety, tedy téměř o 50 tisíc let dříve, než si vědci doposud mysleli

<p>Australánci představují nejstarší přežívající lidskou kulturu na celé Zemi.</p>

Australánci představují nejstarší přežívající lidskou kulturu na celé Zemi.

O původních Austrálcích (nebo též Aboridžincích) se říká, že je to nejstarší souvisle existující civilizace na světě. Vědecké studie posledních let, které se zaměřili především na DNA, ukázaly, že první obyvatelé žili na území dnešní Austrálie již před 40 až 65 tisíci lety. Existují ale i výzkumy, podle kterých to bylo již před 72 tisíci lety.

Podle nové a poněkud odvážné studie Dr. Johna Sherwooda z Deakin University je ale osídlení Austrálie ještě mnohem staršího data. První Austrálci podle něj do země doputovali již před 120 tisíci lety, tedy téměř o 50 tisíc let dříve, než si vědci doposud mysleli.

Přepište dějiny

Svá tvrzení opírá Sherwood především o nové nálezy z fosilního naleziště Moyjil, které se rozkládá poblíž města Warrnambool v australském státě Victoria. Sherwood se svým týmem zde objevil zbytky korýšů, krabů a ryb, dřevěného uhlí, ohořelých kamenů a něčeho, co mohlo představovat dávný krb. Analýza objevených fosilií přitom potvrdila, že pocházejí z časů před 120 tisíci lety.

Vědci prozatím přistupují k tezím australských kolegů s opatrností – přesvědčivý důkaz přítomnosti lidí, například nález lidských kostí nebo nástrojů, se objevit nepodařilo. Sám Sherwood považuje svůj výzkum za první krok, který by mohl do oblasti přilákat další vědecké týmy.

TIP: Pravda o evoluci: Všichni jsme Afričané

Pokud se potvrdí, že jde skutečně o doklady lidské přítomnosti, a že datování těchto nálezů je správné, bude to znamenat, že se lidé v Austrálii mnohem dříve, než jsme si doposud mysleli. V takovém případě bychom museli revidovat nejen historii osídlení australského kontinentu, ale také scénáře šíření moderních lidí z Afriky do zbytku světa.