Bakterie milují pivo: Jeden ležák denně zvyšuje pestrost střevní mikroflóry

22.06.2022 - Stanislav Mihulka

Jedno pivo k večeři zajistí vyšší diverzitu mikrobů ve střevech. Pestřejší střevní mikrobiom zase vede ke snížení rizika vzniku srdečních chorob a cukrovky

<p>Jeden ležák denně pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru; přinejmenším u mužů. <em>(foto: Pixabay, CC0)</em></p>

Jeden ležák denně pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru; přinejmenším u mužů. (foto: Pixabay, CC0)

Pivo by se mohlo zařadit po bok červeného vína mezi neřesti s přínosem pro lidské zdraví. Podle studie, uveřejněné v recenzovaném vědeckém časopisu Journal of Agricultural and Food Chemistry, jeden ležák denně – alkoholický i nealkoholický – pomáhá udržovat zdravou střevní mikroflóru; přinejmenším u mužů.

Portugalský tým, který vedla Cláudia Marques z Univerzity NOVA v Lisabonu, zjišťoval, jak pití piva, v tomto případě alkoholického i nealkoholického ležáku, ovlivňuje u mužů střevní mikroflóru a další parametry zdravotního stavu. Experimentu se zúčastnilo 19 zdravých mužů, kteří každý den po dobu 4 týdnů k večeři vypili ležák, buď s alkoholem, nebo bez.

Pivo pro zdraví

Po ukončení experimentu se u dobrovolníků neprojevily žádné patrné změny zdraví nebo metabolismu, kromě dvou, které spolu těsně souvisejí. U mužů, kteří pili alkoholický i nealkoholický ležák, došlo ke zvýšení diverzity střevní mikroflóry a zároveň se jim ve stolici zvýšila hladina alkalické fosfatázy, což je neklamnou známkou zlepšení situace uvnitř střev.

V lidských střevech žijí biliony mikroorganismů. Jejich složení se ale může dost lišit. Podle výsledků dřívějšího výzkumu je pro lidské zdraví příznivější, když jsou mikrobi střevní mikroflóry pestřejší. V takovém případě jsou lidé více chráněni před chronickými chorobami, včetně onemocnění srdce nebo diabetu.

Proč má pivo pozitivní vliv na mikroby ve střevech? Detaily nejsou jasné, ale zřejmě to mají minimálně z části na svědomí některé látky obsažené v pivu, jako jsou například polyfenoly. Diverzitu střevní mikroflóry může ovlivňovat i to, že samotné pivo obsahuje mikroorganismy, které se tam objevují především běhu procesu fermentace při výrobě piva.

TIP: Pivo s chmelem je nejen hořké, ale i dobré pro játra

„Pivo je hlavním a pravděpodobně jediným zdrojem chmelových polyfenolů v lidské stravě,“ řekla Ana Fariová, profesorka lisabonské univerzity NOVA v rozhovoru pro britský list The Sun. „Chmel také obsahuje xanthohumol, který podle studií snižuje riziko chronických onemocnění včetně obezity a cukrovky,“ dodala Fariová.