Bakterie se v boji s antibiotiky dokáží obětovat ve prospěch kolonie

08.02.2019 - Stanislav Mihulka

Bakterie jsou na první pohled velice jednoduché. Přesto nás dovedou neuvěřitelným způsobem potrápit, třeba když jde o bakteriální rezistence vůči antibiotikům. Vědci nepřestávají žasnout, co všechno bakterie ve snaze vypořádat se s antibiotiky „nevymyslí“.

Američtí vědci nedávno objevili doposud neznámý mechanismus, s jehož pomocí bakterie brání svoji kolonii před antibiotiky. Je to jednoduché a velmi účinné. Některé z bakterií se jako sebevrazi vrhnou na antibiotikum a cpou se s ním, co jenom mohou. Jejich umírající buňky pak obsahují spoustu antibiotika a tím chrání ostatní bakterie v kolonii před jeho účinky.

TIP: Nepříznivý vývoj: Mezi dětmi je mnoho infekcí rezistentních vůči antibiotikům

Badatelé experimentovali s bakteriemi E. coli a pozorovali při tom, že malá část buněk E. coli má sklon pohltit velké množství pro ně nebezpečného antibiotika. Je samotné takové obětování zabije, ale jejich příbuzné bakterie v kolonii mohou pokračovat v růstu a své existenci. Je to vlastně podobné, jak když včely nebo mravenci brání své hnízdo před útoky z okolí a často při tom pokládají své životy.

Princeton University