Balónem do stratosféry: Americká společnost nabízí levnou „vesmírnou turistiku“

Lety do vesmíru nejsou zrovna levné, a ještě dlouho nebudou lidovou záležitostí. Společnost World View chce alespoň část zážitku přiblížit i lidem, kteří disponují skromnějším rozpočtem

13.04.2022 - Martin Reichman

Vesmírná turistika zažívá v posledních letech boom a společnosti SpaceX, Virgin Galactic nebo Blue Origin, které nabízejí výlety do vesmíru nebo alespoň na hranici kosmického prostoru, nemají o zákazníky nouzi. Obě ale cílí především na movitější zákazníky – jejich ceny za 1,5hodinový let začínají na 450 tisících dolarech (v přepočtu téměř 10 milionů korun), v případě cest do vesmíru násobně více. Svůj díl z turistického koláče by si ráda ukousla i americká společnost World View. Na rozdíl od zmíněných společností ale nehodlá fušovat do řemesla raketových inženýrů. Jejich koncept počítá s výstupem do stratosféry pomocí heliových balónů.

Výstup ve speciální kapsli vynášené stratosférickým balónem do výšky 30 kilometrů by měl trvat 6 až 12 hodin (jde o pětidenní balíček) a pasažéři si mají užít zážitky podobné výletu do vesmíru – pohled na „čerň vesmíru“ nebo na zakřivení Země. Starty jsou navíc plánované z „kosmodromů“ v atraktivních lokalitách – poblíž Velkého bariérového útesu v Austrálii, Národního parku Grand Canyon, v Amazonii, v egyptské Gíze nebo v blízkosti Velké čínské zdi. World View počítá s prvními lety v roce 2024 a již nyní přijímá rezervace a zálohy. Ceny za tento nevšední zážitek začínají na 50 tisících dolarech (v přepočtu okolo 1,1 milionu korun).

TIP: Virgin Galactic zahajuje prodej lístků pro lety na hranici vesmíru

Nedávno World View odhalila i aktualizované detaily kabiny pro cestující. O její návrh se postarala britská designérská firma PriestmanGoode, která se jinak specializuje na kabiny pro letadla a vlaky. Šestiúhelníková přetlaková kabina má pojmout až sedm pasažérů a dva členy posádky. Chybět v ní nemá bar, toaleta, velká okna pro 360º výhled, dalekohled nebo internetové připojení.

World View, Profimedia