Banka za polárním kruhem: Jak to vypadá ve Špicberském globálním úložišti semen?

11.05.2016 - Stanislav Mihulka

Jak ve věčně zmrzlých jeskyních skladují statisíce vzorků semen z celého světa?

V podzemních jeskyních za polárním kruhem na norských Špicberkách se nachází zabezpečené úložiště semen. Uchovávají je tu pro případy krizí při teplotě mínus 18 stupňů Celsia. V roce 2015 zde skladovali 840 tisíc vzorků po 500 semenech od celkem 4 tisíc druhů rostlin.

Špicberské globální úložiště semen samo nesbírá po světě semena. Funguje spíše jako banka, kam si klienti mohou uložit svá semena. Kurátoři úložiště poněkud překvapivě nekontrolují, co je skutečným obsahem beden zaslaných do úložiště. Systém je založený na vzájemné důvěře, i když úložiště obsahuje i vzorky ze Severní Koreje a podobných míst.

TIP: V USA zamrazili 5 milionů semen kvůli výzkumu vlivu klimatu na rostliny

Úložiště je umístěno v tektonicky stabilní oblasti, dostatečně daleko od moře a v pískovcovém masivu, který má stabilní teplotu mínus 3 stupně Celsia. Výstavbu úložiště financovala norská vláda a semena jsou zde uložena zdarma.

Interesting Engineering, Wikipedia