Batman na Marsu? Jak vznikají podivné písečné duny na rudé planetě

13.03.2018 - Stanislav Mihulka

Vítr na Marsu má smysl pro drama. Tvaruje zde obrazce z písku, které jsou povědomé i pozemšťanům...

<p>Tvar dun v této oblasti rudé planety by byl Batmanovi zřejmě povědomý.</p>

Tvar dun v této oblasti rudé planety by byl Batmanovi zřejmě povědomý.

Kolem Marsu již dvanáctým rokem krouží americká sonda Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), která zde s pomocí své kamery HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) pořizuje skvělé snímky povrchu rudé planety.

NASA nedávno zveřejnila jeden z těchto snímků, který sonda MRO získala 28. ledna 2018. Snímek zachycuje oblast severního pólu Marsu a pozoruhodné duny. Písek je v těchto místech vytvarovaný tak, že připomíná slavný Bat-signál, kterým se občané Gothamu dovolávali pomoci maskovaného hrdiny Batmana.

Duny rudé planety

Není to poprvé, kdy tvar dun z oblasti severního pólu rudé planety vzbudil rozruch. Na snímku z roku 2014 se zase nápadně podobají znaku Hvězdné flotily, čili průzkumné a obranné složky Spojené federace planet ve světě Star Treku.

TIP: Zvláštní zvlněnou krajinu Marsu možná vytvářel levitující písek

Ve skutečnosti o žádný signál z Marsu pochopitelně nejde. Písečné duny rudé planety netvarují zoufalí obyvatelé, ani příslušníci Hvězdné flotily, ale zdejší vítr, který zde vane rychlostí až 100 kilometrů za hodinu. V tomto případě jde o srpkovité duny, čili takzvané barchany, které na Zemi známe například z písečných pouští Sahary.

• Zdroj fotografií: NASA/JPL-Caltech/Univ. of Arizona