Biotech léčba: Nový krém na ekzémy dokáže eliminovat záněty

17.01.2023 - Stanislav Mihulka

Vědci z Vanderbiltovy univerzity vyvinuli nový druh léčiva, které dokáže účinným způsobem eliminovat záněty. Novinka by mohl usnadnit život například pacientům s atopickým ekzémem

<p>Ekzém představuje nejčastější recidivující zánětlivou kožní poruchu, která postihuje odhadem 10 až 20 % dětí a 5 % dospělých po celém světě. <em>(ilustrační foto: Pixabay, CC0)</em></p>

Ekzém představuje nejčastější recidivující zánětlivou kožní poruchu, která postihuje odhadem 10 až 20 % dětí a 5 % dospělých po celém světě. (ilustrační foto: Pixabay, CC0)

Biotechnologický výzkum v posledních letech přišel se spoustou významných objevů. Některé z nich už dorazily do klinických testů a nepotrvá dlouho, než se dostanou k běžným pacientům. Právě to je případ průlomové léčby atopického ekzému, která po úspěšných preklinických testech na myších vstoupila do klinických testů.

Jacek Hawiger z americké Vanderbiltovy univerzity a jeho spolupracovníci strávili řadu let vývojem nového peptidu, označovaného jako Nuclear Transport Checkpoint Inhibitor (NTCI), který je navržený tak, aby po aplikaci pronikl do přísně střežených imunitních buněk a vypnul v nich geny, jejichž produkty vyvolávají záněty vedoucí k ekzémům. Tato léčba zasahuje větší počet genů a ovlivňuje záněty na různých úrovních genové regulace. Výzkum Hawigerova týmu publikoval vědecký časopis Scientific Reports.

Sofistikovaná léčba zánětů

Odkryli jsme mechanismy v pozadí atopického ekzému a prokázali jsme, že naše léčba ovlivňuje minimálně 15 genů, které hrají roli v rozvoji zánětu kůže,vysvětluje Hawiger. S kolegy založili biofarmaceutickou společnost Amytrx Therapeutics, která pracuje na komerčním využití nového léku, pod obchodním označením AMTX-100 CF.

Podle představitelů společnosti je krém na atopický ekzém s léčivem AMTX-100 CF, který právě prochází klinickými testy, pouhým začátkem. Výzkum této látky a jejího možného využití stále pokračuje. V současnosti probíhá více různých preklinických studií, které ověřují vhodnost léku pro léčbu rozmanitých autoimunitních onemocnění.

TIP: Implantáty s upravenými buňkami dávkují léčivo při revmatoidní artritidě

Nejde přitom jen o krémy, ale také aplikaci ve formě tablet či injekcí. Přípravky s léčivem AMTX-100 CF mohou pomoci pacientům s chronickými střevními záněty, artrózou, revmatickou artritidou či astmatem. Jak uvedl ředitel Amytrx Therapeutics Matt Gonda, tento lék představuje úplně nový model léčby zánětů.