Blamáž na ISS: NASA musela zrušit první čistě ženský výstup do volného prostoru

28.03.2019 - Stanislav Mihulka

V NASA si špatně spočítali vhodné skafandry. Dámská jízda ve vesmírném prostoru se tak nekoná

<p>Americké astronautky se teď společně do volného vesmíru nepodívají.</p>

Americké astronautky se teď společně do volného vesmíru nepodívají.

Je to tak trochu vesmírná ostuda. NASA nejprve před pár týdny slavnostně ohlásila první čistě dámský výstup do vesmíru v historii. Jenomže teď musela NASA couvnout. Ukázalo se totiž, že na Mezinárodní vesmírné stanici je jen jeden skafandr vhodné velikosti pro astronautku.

Tento pátek 29. března měly americké astronautky Anne McClainová a Christina Kochová vystoupit do volného vesmíru a vyměnit staré nikl-hydridové baterie na jednom ze solárních panelů stanice za pokročilejší lithium-iontové. Jak se ale ukázalo, dámská jízda z toho nakonec nebude.

Smíšené páry na vycházky

NASA dámskou vycházku zrušila, protože na palubě ISS je k dispozici jediný skafandr s horní částí ve střední velikosti. Právě takový skafandr přitom obě astronautky potřebují. Pátečního výstupu se tak zúčastní Christina Kochová společně s Nickem Haguem.

Správná velikost skafandru je pro astronauty a astronautky zásadní i z toho důvodu, že lidské tělo se v prostředí bez pozemské gravitace „protahuje“. Zvětšuje se vzdálenosti mezi klouby a ploténkami, což vede k poměrně výraznému zvětšení těla. Například McClainová na začátku měsíce na Twitteru uvedla, že je skoro o šest centimetrů vyšší, než když do kosmu odlétala.

TIP: Vesmírní údržbáři: Astronauti NASA vyrazili ven a opravili vadnou pumpu

Anne McClainové to nemusí být líto. Do vesmírného prostoru se již podívala 22. března a 8. dubna by měla vyrazit na další kosmickou vycházku, na které ji bude doprovázet kanadský astronaut David Saint-Jacques. Budou natahovat elektrické kabely, a také rozšiřovat bezdrátové pokrytí a počítačovou síť ISS.