Vesmírní údržbáři: Astronauti NASA vyrazili ven a opravili vadnou pumpu

18.05.2018 - Stanislav Mihulka

Na oběžné dráze se rozbila pumpa chladicího systému. Astronauti ji vyměnili během 6,5 hodinového výstupu do kosmického prostoru

<p>Astronauti Ricky Arnold a Drew Feustel si zkoušejí skafandry EMU před vesmírnou opravou</p>

I na Mezinárodní vesmírné stanici se občas něco rozbije. Z astronautů se pak stávají opraváři, kteří se snaží uvést vše opět do pořádku. Ve středu 16. května se dva astronauti NASA vydali do kosmického prostoru, aby vyměnili vadnou pumpu.

Členové posádky Expedice 55 Drew Feustel a Ricky Arnold si navlékli skafandry pro výstup do kosmického prostoru přezdívané EMU (podle anglického Extravehicular Mobility Units). Před týdnem si to vyzkoušeli nanečisto a teď opravdu vyrazili ven.

Údržba na oběžné dráze

Výstup do volného kosmického prostoru trval 6,5 hodiny. Jejich hlavním úkolem bylo vyměnit porouchanou pumpu chladicího systému na ISS. Tato pumpa pohání kapalný amoniak, který proudí do velikých solárních panelů stanice a také do baterií, aby je chránil před přehřátím.

TIP: Úprava doků na ISS: Chystá se kotviště pro Boeing a SpaceX

Během výstupu astronauté rovněž instalovali nové vybavení pro komunikaci, díky němuž je teď ISS připravená na lety komerčních pilotovaných lodí, jako je například Dragon společnosti SpaceX nebo CST-100 Starliner od Boeingu. První pilotovaný Dragon by měl přitom absolvovat první testovací let už letos v srpnu.