Boeing vyvíjí samočistící skafandr: Má chránit před nebezpečným prachem

09.01.2019 - Stanislav Mihulka

Nový skafandr bude díky elektrickému poli odpuzovat nebezpečný prach a chránit tak astronauty

<p>Na cizí světy budou astronauté potřebovat dobře vybavené skafandry</p>

Na cizí světy budou astronauté potřebovat dobře vybavené skafandry

Ať už se pozemští astronauté vydají na Měsíc, Mars nebo na další cizí světy, vždy je tam budou čekat rozmanitá rizika, od odlišné gravitace po nebezpečné kosmické záření. Na řadě světů ale číhá ještě jedno, často přehlížené nebezpečí, které přitom může astronauty vážně ohrozit nebo jim alespoň pořádně ztrpčit život.

Tímto nebezpečím je prach. Na první pohled vypadá nevinně, ale například měsíční prach podle nových výzkumů zabíjí lidské buňky, mění DNA, a zvyšuje riziko rakoviny. Kromě toho je prach na Měsíci výjimečně přilnavý a také si velmi dobře dovede najít cestu i do těch nejmenších štěrbin a skulin. Na vlastní kůži si to zažily americké posádky misí Apollo, pro které byl prach jedním z nejhorších protivníků.

Jak si poradit s prachem?

Inženýři společnosti Boeing proto pracují na pozoruhodném řešení problémů s prachem. Vyvíjejí samočistící kosmické skafandry. Tyto kosmické obleky by měly odpuzovat prach a zabránit tomu, aby se nalepoval na astronauty a jejich životně důležité vybavení.

TIP: Boeing vyvinul nové stylové skafandry pro své vesmírné mise

Nově vyvíjený kosmický oblek obsahuje integrovaný systém pro odstraňování prachu SPIcDER (z anglického SPacesuit Integrated Carbon nanotube Dust Ejection/Removal). Je vyrobený z vláken založených na uhlíkových nanotrubičkách, do nichž systém pouští elektrický proud. Tím vzniká elektrické pole, které odpuzuje nežádoucí prach.

ScienceDirect