Bubliny stvoření: Teleskop Spitzer pozoroval bublající hvězdnou porodnici

03.10.2019 - Stanislav Mihulka

Vesmírný infrateleskop nahlédl do nitra hvězdné porodnice, kde se rodí hvězdy jako na běžícím pásu

<p>Hvězdná porodnice s bublinami v souhvězdí Orla</p>

Hvězdná porodnice s bublinami v souhvězdí Orla

Americký vesmírný infračervený teleskop Spitzer opět okouzlil odborníky i širší veřejnost. Na svém novém snímku zachytil hvězdnou porodnici, tedy oblast intenzivní tvorby nových hvězd, která se nachází v Mléčné dráze, v oblasti, kterou pozorujeme v souhvězdí Orla. Infračervený teleskop je pro snímky hvězdných porodnic velmi vhodný, protože tyto oblasti bývají skryté v ohromné spoustě kosmického prachu a plynu. Infračervené záření si s tím poradí.

Na snímku je patrná oblast velké koncentrace prachu a plynu, která je plná bublin. Tyto bubliny mají přitom velikosti asi 10 až 30 světelných let. Do jejich podoby je vyfouklo záření mladých a žhavých hvězd a jejich hvězdné vichry, čili proudy energetických částic.

Bubliny v porodnici

V takové bublině se obvykle ukrývají stovky až tisíce hvězd, které se tam nedávno zrodily. Proudění části hvězdného větru, a také tlak záření hvězd, mohou odpuzovat okolní materiál. Tímto způsobem postupně vznikají bubliny v hvězdné porodnici, kde se neustále rodí další a další nové hvězdy.

TIP: Kosmický motýl Westerhout 40 je domovem stovek mladičkých hvězd

Barvy na snímku teleskopu Spitzer představují různé vlnové délky infračerveného záření. Modrá barva reprezentuje vlnové délky samotného záření hvězd. Kosmický prach a organické molekuly se jeví v zelené barvě a červená barva zobrazuje horký kosmický prach, který svým zářením ohřály blízké hvězdy.