Bude kosmické lodě pohánět biopalivo? První testy chystá NASA již příští rok

15.04.2016 - Martin Reichman

NASA chystá zelenou revoluci – v příštím roce chce testovat šetrnější náhradu za jedovatý hydrazin

Vědci z vojenské laboratoře Air Force Research Laboratory vyvinuli palivo, které by měl v budoucnu nahradit v současné době používaný hydrazin. Ten je vysoce toxický, což pochopitelně představuje velkou zátěž pro životní prostředí. Zároveň pro jeho skladování a manipulaci platí mimořádně přísná pravidla, což ve svém důsledku znamená i vysoké náklady.

Zelené palivo budoucnosti

Novým palivem se má stát hydroxyl dusičnanu amonného označovaný jako AF-M315E. Velkou výhodou nového paliva je kromě výrazně nižší toxicity i jeho až o 45 % vyšší hustota – do nádrží se ho tak vejde mnohem více, případně bude možné použít menší nádrže. Zároveň vědci slibují o polovinu vyšší výkon, než má hydrazin. Prvním plavidlem, které si nový typ paliva vyzkouší, má být sonda, kterou do vesmíru vynese již v příštím roce raketa Falcon. Půjde o ryze testovací projekt, při kterém chce NASA ověřit vlastnosti nového paliva.

• Zdroj fotografií: Ball Aerospace, Courtesy of Aerojet Rocketdyne