Byly nejlepším přítelem Evropanů doby bronzové lišky?

26.02.2019 - Stanislav Mihulka

V době bronzové si pohostinnosti lidí užívali nejen psi, ale někdy i lišky

V dnešní době jsou na pozici nejlepšího přítele člověka pevně usazeni psi, tedy  zdomácnělí a umělým výběrem změnění vlci. Archeologové ale na základě nových objevů tvrdí, že u našich předků doby bronzové vlci zřejmě měli konkurenci v podobě svých příbuzných, mazaných a uličnických lišek.

Na Iberském poloostrově archeologové nedávno odkryli pohřebiště z doby bronzové, kde bylo uloženo 64 lidí, 32 psů, několik vlků, kopytníků a také pozůstatky 4 lišek. Vědci v objevených kostech analyzovali obsahy izotopů uhlíku a dusíku, z nichž mohli odvodit, jakou se kdo živil stravou.

TIP: Všudypřítomná a nepostradatelná liška: Predátor, který je všude doma

Výsledky analýz ukázaly, že přinejmenším část nalezených lišek se živila stravou, která byla velmi blízká lidské stravě. U jedné starší lišky bylo rovněž zjištěno, že měla zlomenou nohu, která byla částečně zahojená. Z toho je možné odvodit, že takové zvíře žilo po dlouhou dobu v lidské péči. Někteří psi a lišky měli na kostře stopy, které ukazují na zapřažení do postrojů s těžkými náklady, které zřejmě pomáhali svým majitelům převážet.