Celosvětový zákaz geneticky upravených plodin by zhoršil globální oteplování

09.11.2016 - Stanislav Mihulka

Zrušení polí s GM plodinami by zvýšilo množství oxidu uhličitého v atmosféře o téměř 1 miliardu tun

Kukuřičné pole -<p>Zákaz GMO by zřejmě vedl k oteplení planety</p>
Kukuřičné pole -

Zákaz GMO by zřejmě vedl k oteplení planety

Kolem geneticky upravených plodin se v dnešní době vyrojila celá řada obav a mýtů. Vědecké výzkumy ale opakovaně vedou k závěru, že GM plodiny jsou bezpečné a jejich prospěšnost se postupně zvyšuje.

Podle nové studie by celosvětový zákaz anebo výrazné omezení pěstování geneticky upravených plodin dokonce vedlo ke zhoršení globálního oteplování.

GM plodiny pomáhají proti oteplování

Badatelé propočítali přínos stávajících geneticky upravených plodin pro ekonomiku i životní prostředí. Přitom zjistili, že kdyby nahradili dnes běžné pěstovanou geneticky upravenou kukuřici sóju a bavlnu klasickými typy plodin, tak by to mělo velmi negativní důsledky.

Narostly by ceny potravin, a také by se zvýšily nároky na půdu, protože geneticky upravené plodiny obvykle potřebují mnohem méně půdy. Omezení pěstování geneticky upravených plodin by tudíž vedlo ke značnému snížení rozlohy lesů, v nichž se velmi dobře ukládá uhlík z oxidu uhličitého.

TIP: Bojíte se GMO? Sladké brambory jsou geneticky modifikované už tisíce let

Podle vědců by zákaz GM plodin vedl k nárůstu množství oxidu uhličitého v atmosféře téměř o 1 miliardu tun. Další rozšíření pěstování geneticky upravených plodin by naopak množství oxidu uhličitého snížilo.

IFL Science / Journal of Environmental Protection