Československý Magion 1 míří na oběžnou dráhu

Magion 1 na Observatoři a telemetrické stanici v Panské Vsi -<p>Družice Magion byl hranol o rozměrech pouhých 300 × 300 × 160 mm a váze 15 kg.</p>
Magion 1 na Observatoři a telemetrické stanici v Panské Vsi -

Družice Magion byl hranol o rozměrech pouhých 300 × 300 × 160 mm a váze 15 kg.

24 . 10 . 1978

Magion 1 (název vznikl spojením slov MAGnetosféra a IONosféra) byl vypuštěn 24. října 1978 ze sovětského arktického kosmodromu Pleseck nosnou raketou Kosmos-3M. Do vesmíru zamířil společně s mateřskou družicí Interkosmos-18. Československo se tak stalo třináctým státem s vlastní družicí.

Současné měření ze dvou různých satelitů (tedy Magionu a Interkosmu 18) vytvářelo prostorový model prostředí ve stejném časovém intervalu, což byla v té době naprostá novinka.

TIP: České stopy ve vesmíru: Nejen Vladimír Remek a program Interkosmos

Sonda zanikla po necelých třech letech provozu 10. září 1981 řízeným sestupem do atmosféry, kde shořela. Po ní následovaly další družice téhož jména, ale jiné konstrukce. Byly větší a těžší, avšak cíl zkoumání zůstal stejný. Poslední sonda Magion 5 poslala vědecká data ještě v červenci 2002. Kromě prvního Magionu obíhají dosud zbylé sondy (samozřejmě již nefunkční) Zemi a jejich definitivní zánik je otázkou let či desetiletí.