Čína chce do roku 2020 vyslat sondy na odvrácenou stranu Měsíce a na Mars

29.12.2016 - Stanislav Mihulka

Čínský kosmický program míří na Měsíc, Mars i do hloubi Sluneční soustavy

Kosmodrom Tchaj-jüan -<p>Čína má ve vesmíru pro nejbližší roky velké plány</p>
Kosmodrom Tchaj-jüan -

Čína má ve vesmíru pro nejbližší roky velké plány

Čínské vedení se netají tím, že chystají ve vesmíru velké věci. Spojené státy a Rusko mají sice větší zkušenosti s pilotovanými lety, ale čínský vesmírný program, v němž má velké slovo armáda, je v posledních letech na vzestupu.

V roce 2003 Čína mimo jiné uskutečnila první pilotovaný vesmírný let a v roce 2013 vyslala na Měsíc první lidský stroj, který tam poprvé od sedmdesátých let měkce přistál. Podle nedávného prohlášení toho ale Čína chystá ještě daleko víc.

Odvrácená strana Měsíce i Mars

Kolem roku 2018 by se Čína chtěla stát první zemí, jejíž sonda hladce přistane na odvrácené straně Měsíce. V roce 2020 Čína hodlá vyslat svoji první sondu k Marsu. Jako první chtějí přivézt vzorky z rudé planety zpátky na Zemi, zkoumat Jupiter a jeho měsíce, řešit velké vědecké hádanky související se vznikem a vývojem Sluneční soustavy nebo pátrat po mimozemském životě.

TIP: Úspěšný start Tchien-kung 2: Čína je zase o krok blíž vlastní vesmírné stanici

Výhledově pak Čína počítá se zprovozněním trvale obydlené orbitální stanice, s pilotovanými misemi na Měsíc a se zřízením stálé základny na Měsíci. Rovněž zamýšlejí využít Měsíc i prostor mezi Zemí a Měsícem k rozvoji energetiky a průmyslu.

Phys.org / AFP