Čína plánuje do roku 2023 vybudovat největší plně ovladatelný radioteleskop světa

22.01.2018 - Stanislav Mihulka

Čína hodlá dále zlepšovat své vybavení pro špičkovou astronomii. Pomůže jí v tom nový rekordní radioteleskop

Observatoř Sin-ťiang - Současný 25m teleskop na Astronomické observatoři Sin-ťiang

Čína v poslední době mohutně pracuje na astronomickém výzkumu a vybavení svých observatoří. Teď se chce pustit do stavby největšího plně ovladatelného radioteleskopu na světě.

Radioteleskop QTT (z anglického Qitai Radio Telescope) bude tvořit talíř o průměru 110 metrů. O několik metrů tím pádem předstihne stávajícího držitele rekordu, teleskop Green Bank v Západní Virginii, jehož plocha má průměr 100 metrů.

Radioteleskop v Sin-ťiangu

Nový radioteleskop se stane součástí Astronomické observatoře Sin-ťiang, ve stejnojmenné Ujgurské autonomní oblast Sin-ťiang, která leží na západě Číny. Zařízení vyroste v pohoří Ťan-šan, na místě vybraném z téměř 50 lokalit, zvažovaných v této oblasti pro stavbu radioteleskopu.

TIP: Největší radioteleskop světa v Číně je teď oficiálně online

Konstruktéři teleskopu doufají, že okolní hory odstíní rádiový šum z okolí. Společně s velikostí antény by to mělo vést k tomu, že se na radioteleskopu QTT bude dělat fantastická věda. Rekordní radioteleskop by měl být hotový v roce 2023. Bude studovat signály v oblasti od 150 MHz do 115 GHz a zkoumat černé díry, gravitační vlny i temnou hmotu.

IFL Science, Xinhua