Čína zřejmě vyslala na oběžnou dráhu experimentální opětovně použitelnou loď

09.09.2020 - Stanislav Mihulka

Tajemná čínská kosmická loď před koncem dvoudenní mise vypustila ve vesmíru neznámý objekt

<p>Start rakety Dlouhý pochod 2F v říjnu 2016</p>

Start rakety Dlouhý pochod 2F v říjnu 2016

Čína před pár dny vypustila „experimentální opětovně použitelnou kosmickou loď“. Jak je u čínských úřadů zvykem, oficiálních informací není mnoho. Podle čínských státních médií šlo o úspěšný start a blíže neupřesněná „kosmická loď“ se dostala na zemskou orbitu.

Tajemná kosmická loď

Tajemnou kosmickou loď vynesla do vesmíru nosná raketa Dlouhý pochod 2F, která v pátek 4. září odstartovala z kosmodromu Ťiou-čchüan v pošti Gobi ve vnitřním Mongolsku. Bližší údaje o startu, nákladu a vybavení nebo například experimentech na oběžné dráze nové čínské kosmické lodi oficiální zprávy neuvádějí. K dispozici nejsou ani žádné snímky lodi či jejího vybavení.

Vše nasvědčuje tomu, že tajemná čínská kosmická loď strávila ve vesmíru dva dny a pak se vrátila zpět na Zemi. Před nedělním přistáním ještě vypustila neznámý objekt, kterému američtí analytici přiřadili označení NORAD ID 46395. Tento objekt zůstal ve vesmíru a pohybuje se po podobné oběžné dráze, jako předtím kosmická loď, ve výšce 348 kilometrů.

TIP: Další mise u konce a opět s rekordem: Utajovaný raketoplán přistál po 780 dnech

Podle vyjádření čínských odborníků k tomuto projektu z roku 2017 by tato opětovně použitelná kosmická loď měla být schopná vozit na oběžnou dráhu jak náklad, tak i astronauty. Po úvodním letu by měly brzy přijít další mise, které ověří znovupoužitelnost zařízení při vesmírných letech. Stěžejním cílem programu přitom je co nejvíce snížit náklady letů na oběžnou dráhu.

China Aerospace Science and Technology Corporation, CC BY-SA 4.0