Čína zřejmě vyslala na oběžnou dráhu experimentální opětovně použitelnou loď

09.09.2020 - Stanislav Mihulka

Tajemná čínská kosmická loď před koncem dvoudenní mise vypustila ve vesmíru neznámý objekt

<p>Start rakety Dlouhý pochod 2F v říjnu 2016</p>

Start rakety Dlouhý pochod 2F v říjnu 2016

Čína před pár dny vypustila „experimentální opětovně použitelnou kosmickou loď“. Jak je u čínských úřadů zvykem, oficiálních informací není mnoho. Podle čínských státních médií šlo o úspěšný start a blíže neupřesněná „kosmická loď“ se dostala na zemskou orbitu.

Tajemná kosmická loď

Tajemnou kosmickou loď vynesla do vesmíru nosná raketa Dlouhý pochod 2F, která v pátek 4. září odstartovala z kosmodromu Ťiou-čchüan v pošti Gobi ve vnitřním Mongolsku. Bližší údaje o startu, nákladu a vybavení nebo například experimentech na oběžné dráze nové čínské kosmické lodi oficiální zprávy neuvádějí. K dispozici nejsou ani žádné snímky lodi či jejího vybavení.

Vše nasvědčuje tomu, že tajemná čínská kosmická loď strávila ve vesmíru dva dny a pak se vrátila zpět na Zemi. Před nedělním přistáním ještě vypustila neznámý objekt, kterému američtí analytici přiřadili označení NORAD ID 46395. Tento objekt zůstal ve vesmíru a pohybuje se po podobné oběžné dráze, jako předtím kosmická loď, ve výšce 348 kilometrů.

TIP: Další mise u konce a opět s rekordem: Utajovaný raketoplán přistál po 780 dnech

Podle vyjádření čínských odborníků k tomuto projektu z roku 2017 by tato opětovně použitelná kosmická loď měla být schopná vozit na oběžnou dráhu jak náklad, tak i astronauty. Po úvodním letu by měly brzy přijít další mise, které ověří znovupoužitelnost zařízení při vesmírných letech. Stěžejním cílem programu přitom je co nejvíce snížit náklady letů na oběžnou dráhu.