Další mise u konce a opět s rekordem: Utajovaný raketoplán přistál po 780 dnech

29.10.2019 - Stanislav Mihulka

Raketoplán X-37B amerického letectva opět úspěšně splnil všechny přísně utajované cíle

<p>X-37B po úspěšném přistání na základně Shuttle Landing Facility</p>

X-37B po úspěšném přistání na základně Shuttle Landing Facility

Nepilotovaný raketoplán U. S. Air Force Boeing X-37B je opět na Zemi. V neděli 27. října přistál po své páté vesmírné misi, označované jako Orbital Test Vehicle 5 (OTV-5), na základně americké vesmírné agentury NASA, která se nachází ve středisku Kennedy Space Center Shuttle Landing Facility na floridském mysu Canaveral.

Podle dostupných zpráv šlo o hladké autonomní přistání. Mise OTV-5 přitom odstartovala 7. září 2017, s využitím nosné rakety Falcon 9 soukromé společnosti SpaceX. Raketoplán X-37B tentokrát pobyl na oběžné dráze 780 dní, což je pro tento kosmický letoun nový rekord. Předcházející mise OTV-4 trvala 718 dní.

Úspěšný nepilotovaný raketoplán

Americké letectvo má teď k dispozici nejméně 2 tyto nepilotované raketoplány. Společnost Boeing tyto stroje poháněné solární energií, které mají malý nákladní prostor pro satelity menší velikosti či různé experimenty, přitom původně vyvinula pro lety v délce maximálně 240 dní. Vše nasvědčuje tomu, že se jim raketoplán opravdu povedl.

TIP: 700 dnů: Tajný americký raketoplán X-37B pokračuje v rekordní misi

Jak je to u raketoplánu X-37B zvykem, mise OTV-5 byla zcela tajná. V nedávném prohlášení U. S. Air Force stojí, že raketoplán během této mise uskutečnil větší počet experimentů a vypustil malé satelity na oběžnou dráhu. Údajně úspěšně splnil všechny stanovené cíle. Z dostupných informací rovněž vyplývá, že raketoplán tentokrát měl poněkud odlišnou oběžnou dráhu, což naznačuje testování jiných technologií, než při předchozích misích.

• Zdroj fotografií: U. S. Air Force