Čínská mise na odvrácené straně zkoumá Měsíc do hloubky 40 metrů

03.03.2020 - Stanislav Mihulka

<p>Modul Čchang-e 4 a rover Yutu 2 „sedí“ na dvanáctimetrové vrstvě jemného lunárního prachu.</p>

Více než rok po přistání na odvrácené straně Měsíce pokračuje čínská mise Čchang-e 4 v průzkumu. Tentokrát se díky ní odborníci mohli podívat až do hloubky 40 metrů pod měsíční povrch. Nešlo o přímý fyzický průzkum, například pomocí hloubkového vrtu, nýbrž s pomocí speciálního radaru Lunar Penetration Radar.

Tímto radarem je vybavený lunární rover mise Yutu-2, který vysílá pod povrch rádiové signály o frekvenci 500 MHz. Zkombinováním radarových dat a dalších analýz badatelé získali obrázek toho, jak vypadá podzemí na Měsíci do zmíněné hloubky 40 metrů, alespoň pokud jde o místo přistání modulu mise Čchang-e 4.

Mocná vrstva jemného prachu

Když pak následně čínští odborníci porovnali nové údaje se staršími daty předešlé lunární mise Čchang-e 3, která přistála na přivrácené straně v Moři dešťů, ukázalo se, že podzemí v oblasti mise Čchang-e 4, tedy v kráteru Von Kármán, je v porovnání s geologickými vrstvami pod Mořem deštů naprosto odlišné.

TIP: Zvláštní nález: Nefritový králík objevil na Měsíci neznámou barevnou substanci

Zdá se, že modul Čchang-e 4 přistál v místech, kde je podzemí pro rádiové vlny mnohem prostupnější. Vše nasvědčuje tomu, že pod modulem a roverem je asi 12metrová vrstva jemného měsíčního prachu, pod kterou se nacházejí vrstvy s hrubší strukturou. Odborníci se domnívají, že jde o výsledek mnoha nárazů malých meteoritů a intenzivního působení slunečního záření.