Čínská vesmírná stanice Nebeský palác 2 má zřejmě vážné problémy

26.06.2018 - Stanislav Mihulka

Čínská vesmírná stanice Nebeský palác 2 poklesla o 90 kilometrů. Hrozí jí konec?

<p>Prakticky totožná vesmírná stanice Nebeský palác 1</p>

Prakticky totožná vesmírná stanice Nebeský palác 1

První čínská vesmírná stanice řady Nebeský palác (Tchien-kung), tedy Nebeský palác 1, se na jaře 2016 stala neovladatelnou a začala klesat k Zemi. Nakonec v noci na 2. dubna do značné míry shořela v atmosféře a zbytky stanice bezpečně dopadly do jižního Pacifiku.

Podle amerických odborníků a Strategického velení USSTRATCOM je teď ale v potížích i Nebeský palác 2, který je prakticky stejné konstrukce. Ten hostil čínské astronauty během podzimu 2016 a od té doby obíhal Zemi nevyužitý.

Jaký bude osud Nebeského paláce 2?

Podle dostupných údajů Nebeský palác 2 neočekávaně klesl se svoji oběžnou dráhou o zhruba 90 kilometrů, takže teď obíhá planetu přibližně 290 kilometrů nad povrchem. Čínská agentura China Manned Space Engineering Office (CMSE) prozatím mlčí a nijak snížení oběžné dráhy Nebeského paláce 2 nekomentuje.

TIP: Žádné drama: Zbytky čínské stanice skončily bezpečně v Tichém oceánu

Odborníci jsou přesvědčeni, že se Čína snaží vyhnout ostudě a nepříznivé medializaci, která doprovázela zkázu Nebeského paláce 1. Je tedy možné, že sestup Nebeského paláce 2 plánovali a chystají se stanici nechat zaniknout v atmosféře kontrolovaným způsobem. Jak je to ve skutečnosti, to ukáží další týdny a měsíce.

CMSE