Žádné drama: Zbytky čínské stanice skončily bezpečně v Tichém oceánu

03.04.2018 - Martin Reichman

V souladu s předpovědí čínských, evropských a amerických vesmírných agentur, skončilo šest a půl roku dlouhé putování první čínské vesmírné stanice Tchien-kung 1 (Nebeský palác 1). Podle údajů americké protivzdušné obrany vstoupila stanice do atmosféry 2. dubna ve 2:16 SELČ mimo obydlené oblasti nad jižním Tichým oceánem.

Prakticky celá 8,5 tuny vážící stanice, která na oběžné dráze pracovala od roku 2011, byla podle čínského vesmírného úřadu zničena při vstupu do atmosféry.

Podle astrofyzika Brada Tuckera z Australské národní univerzity v Canbeře zhruba 90 procent Tchien-kungu 1 shořelo v atmosféře, „malé části se ale určitě dostaly až na povrch“. Zbytek, který tvořil jen deset procent hmotnosti stanice, podle Tuckera stále vážil asi 700 až 800 kilogramů. Jeho části spadly do moře zhruba sto kilometrů severozápadně od ostrova Tahiti ve Francouzské Polynésii.

TIP: Úspěšný start Tchien-kung 2: Čína je zase o krok blíž vlastní vesmírné stanici

Také podle odborníka Evropské kosmické agentury Holgera Kraga je velmi nepravděpodobné, že některá část stanice spadla na pevninu. Místo, mezi Tahiti a Americkou Samoou, kam Tchien-kung 1 i podle něj náhodou dopadl, se běžně využívá při řízených dopadech kosmického odpadu. „Nemohlo to dopadnout lépe,“ uvedl Krag.

Stanice Tchien-kung 1 je od roku 1957 padesátým největším objektem, který se nekontrolovatelně zřítil k zemi. Čína sice původně chystala její kontrolovaný návrat do atmosféry Země, ale to se nepovedlo, protože v březnu 2016 přestala reagovat na pokyny řízení a nakonec přestala fungovat úplně.

ESA, Nová Čína, ČTK