Úspěšný start Tchien-kung 2: Čína je zase o krok blíž vlastní vesmírné stanici

16.09.2016 - Martin Reichman

Téměř přesně po pěti letech od startu první verze čínské vesmírné stanice Tchien-kung 1 zamířila na nízkou oběžnou dráhu Země i Tchien-kung 2. Během včerejška ji do vesmíru úspěšně dopravila nosná raketa Dlouhý pochod

Čínská vesmírná stanice -<p>Čína vypustila ve čtvrtek 15. září druhou testovací vesmírnou stanici Tchien-kung 2.</p>
Čínská vesmírná stanice -

Už v říjnu by se ke stanici měla vydat první posádka - dva tchaikonauti by měli na stanici pobýt celkem 30 dnů. V roce 2017 pak čeká stanici další důležitá událost – automatické spojení s nákladní lodí Tianzhou, která bude v budoucnosti zásobovat velkou čínskou modulární stanici. Ke stanici by se také měla v roce 2017 vydat druhá posádka, termín startu ale ještě není známý.

Pro stanici samotnou nyní nastává kritické období, musí se ověřit funkčnost všech systémů a začít se zvyšováním oběžné dráhy. Cílová oběžná dráha stanice je kruhová, Zemi bude obíhat ve výšce 393 kilometrů, což více než v případě stanice Tchien-kung 1 (335 až 349 kilometrů).

Čínský konkuret ISS

Podobně jako Tchien-kung 1 má i Tchien-kung 2 sloužit převážně k testování technologií potřebných pro stavbu třetí čínské vesmírné stanice. Ta už by se měla skládat z několika modulů a svými rozměry by se mohla vyrovnat bývalé ruské stanici Mir. Základní modul této stanice, který se jmenuje Tianhe 1, by mohl být vypuštěn už v roce 2018. Další části stanice, včetně dvou dvacetitunových vědeckých modulů a velkých solárních panelů by se měly k Tianhe 1 připojit do roku 2022.

CNN, Space.com, Kosmonautix