Čínští astronomové objevili černou díru, která boří současné teorie

02.12.2019 - Stanislav Mihulka

Čínští vědci objevili v Mléčné dráze černou díru s hmotností 70 Sluncí. Ta by ale podle současné vědy vůbec neměla existovat. Teoretické limity přesahuje více než třikrát

<p>Vizualizace černé díry LB-1. Podle čínských vědců odpovídá její hmotnost zhruba 70 Sluncím.</p>

Černé díry nás nepřestávají překvapovat. Čínští vědci nedávno objevili černou díru hvězdné velikosti, která by podle našich teorií vůbec neměla existovat. Pokud se objevitelé nespletli, černá díra označovaná jako LB-1 má hmotnost asi jako 70 Sluncí. Podle stávajících teorií by přitom v Mléčné dráze neměly existovat černé díry hmotnější než 20 Sluncí

Problém je v tom, že podle našich modelů vývoje hvězd ztrácejí ty největší hvězdy během svého umírání hmotu kvůli masivním hvězdným vichrům, které z nich vanou. Pozorovaná hmotnost černé díry přitom přesahuje původní teoretický limit více než třikrát. Podle oslovených vědců to znamená, že nejspíš budeme muset své modely a teorie o vývoji největších hvězd změnit.

Nemožná černá díra

Monstrózní černá díra LB-1 je od nás vzdálená asi 15 tisíc světelných let. V jejím objevu sehrál klíčovou roli čínský teleskop LAMOST (Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope). Díky jeho pozorování badatelé odhalili hvězdu, zhruba o hmotnosti 8 Sluncí, kolem které obíhá cosi neviditelného. Nakonec se ukázalo, že je to právě veliká černá díra hvězdné velikosti. Hmotnost objevené černé díry je v rozporu se současnou vědou – čínští odborníci proto jako možné vysvětlení nabízejí alternativní scénáře – černá díra LB-1 by podle nich mohla vzniknout zhroucením více než jedné hvězdy

TIP: Fascinující černé díry: Která z nich je k nám nejblíže?

Odborníci odhadují, že v Mléčné dráze je asi 100 milionů černých děr hvězdných velikostí, tedy takových, které se zrodily v explozi supernovy masivní hvězdy. V tuto chvíli ale známe takových černých děr jen zhruba dva tucty. Jde o to, že černé díry jsou sice velice hmotné, ale zároveň také velmi malé. Když se zrovna nekrmí větším množstvím hmoty, bývá velice obtížné je vystopovat.