Čínští astronomové objevili černou díru, která boří současné teorie

Čínští vědci objevili v Mléčné dráze černou díru s hmotností 70 Sluncí. Ta by ale podle současné vědy vůbec neměla existovat. Teoretické limity přesahuje více než třikrát

02.12.2019 - Stanislav Mihulka

Černé díry nás nepřestávají překvapovat. Čínští vědci nedávno objevili černou díru hvězdné velikosti, která by podle našich teorií vůbec neměla existovat. Pokud se objevitelé nespletli, černá díra označovaná jako LB-1 má hmotnost asi jako 70 Sluncí. Podle stávajících teorií by přitom v Mléčné dráze neměly existovat černé díry hmotnější než 20 Sluncí

Problém je v tom, že podle našich modelů vývoje hvězd ztrácejí ty největší hvězdy během svého umírání hmotu kvůli masivním hvězdným vichrům, které z nich vanou. Pozorovaná hmotnost černé díry přitom přesahuje původní teoretický limit více než třikrát. Podle oslovených vědců to znamená, že nejspíš budeme muset své modely a teorie o vývoji největších hvězd změnit.

Nemožná černá díra

Monstrózní černá díra LB-1 je od nás vzdálená asi 15 tisíc světelných let. V jejím objevu sehrál klíčovou roli čínský teleskop LAMOST (Large Sky Area Multi-Object Fiber Spectroscopic Telescope). Díky jeho pozorování badatelé odhalili hvězdu, zhruba o hmotnosti 8 Sluncí, kolem které obíhá cosi neviditelného. Nakonec se ukázalo, že je to právě veliká černá díra hvězdné velikosti. Hmotnost objevené černé díry je v rozporu se současnou vědou – čínští odborníci proto jako možné vysvětlení nabízejí alternativní scénáře – černá díra LB-1 by podle nich mohla vzniknout zhroucením více než jedné hvězdy

TIP: Fascinující černé díry: Která z nich je k nám nejblíže?

Odborníci odhadují, že v Mléčné dráze je asi 100 milionů černých děr hvězdných velikostí, tedy takových, které se zrodily v explozi supernovy masivní hvězdy. V tuto chvíli ale známe takových černých děr jen zhruba dva tucty. Jde o to, že černé díry jsou sice velice hmotné, ale zároveň také velmi malé. Když se zrovna nekrmí větším množstvím hmoty, bývá velice obtížné je vystopovat.