Co pohání vulkanickou aktivitu Jupiterova měsíce Io?

08.01.2022 - Michal Švanda

Jupiterův průvodce Io představuje bezpochyby geologicky nejaktivnější těleso ve Sluneční soustavě. Co pohání jeho vulkanickou aktivitu?

Už při průletech sond Voyager na přelomu 70. a 80. let bylo zřejmé, že na povrchu Jupiterova měsíce Io prakticky neexistuje oblast nezasažená aktivním vulkanismem. Na přirozeném satelitu, který lze rozměrově srovnat s Měsícem, současně soptí okolo 400 vulkánů. Na detailních snímcích z kosmických sond tak Io připomíná obří barevnou pizzu, přičemž hnací látku vulkanismu představuje síra a její sloučeniny.

TIP: Proč je Jupiterův měsíc Io plný sopek, které tryskají až 500 km nad povrch?

Kde se však bere energie pro divoké představení? Ve slapovém působení Jupitera. Souputník je na své oběžné dráze uzamčen v rezonanci s dalšími satelity obří planety. Jeho nitro neustále deformuje slapová vlna – tamní slapová síla je 20 000krát větší než obdobné působení Měsíce na Zemi, vyvolávající příliv a odliv. Vnitřní tření v podpovrchových horninách pak generuje energetický tok v řádu 10¹⁴ W, který pohání neutuchající vulkanismus.