Co skrývá trpasličí planeta: Může být na vzdáleném Plutu život?

06.12.2016 - Stanislav Mihulka

Podzemní oceán na Plutu, který je zřejmě podobný velmi chladnému sirupu, by snad mohl ukrývat jednoduché mikroorganismy

Pluto -<p>Trpasličí planeta Pluto v reálných barvách</p>
Pluto -

Trpasličí planeta Pluto v reálných barvách

Když jde o hledání mimozemského života ve Sluneční soustavě, pozornost odborníků i veřejnosti se obvykle soustředí na Mars a Europu, případně na Saturnův měsíc Titan. Svérázný život by ale mohl existovat i na periferii Sluneční soustavy.

Tvrdí to William McKinnon z Washingtonovy univerzity ve St. Louis se svými kolegy, podle kterých by mohly mikroorganismy s odlišným metabolismem žít třeba v mrazivém, ale přesto kapalném oceánu pod povrchem trpasličí planety Pluto.

Oceán amoniakového sirupu

Poslední dobou se stále častěji mluví o tom, že Pluto zřejmě má velký podzemní oceán. Pokud ano, tak spíš než pozemská moře připomíná hodně chladný a slaný sirup, který obsahuje velké množství amoniaku (NH3).

Pozorování meziplanetární sondy New Horizons potvrzují, že amoniak je na Charonu, velké oběžnici Pluta, a také minimálně na jednom z Plutových malých měsíců. Podle vědců je prakticky jisté, že i na Plutu je spousta amoniaku.

TIP: Pod povrchem Pluta se možná skrývá obří ledový oceán

Jestli na Plutu existuje rozsáhlý podpovrchový oceán chladného amoniakového sirupu, nejspíš by tam nepřežily pozemské mikroorganismy. Podle vědců si ale lze představit poněkud odlišné organismy, které by takový svět zvládly a mohly být žít ve chladných hustých kapalinách. Potvrzení existence takového oceánu a jeho případný průzkum budou mít na starost sondy dalších generací.

IFL Science, Nature