Co to znamená, když se na obloze utvoří Koroljovův kříž?

30.11.2019 - Michal Švanda

<p>Záběry srovnávají bezproblémový start nosiče <strong>Sojuz-FG</strong> (nahoře) a havárii <strong>Sojuzu MS-10</strong>, k níž došlo v říjnu 2018. Nesymetrický Koroljovův kříž na spodním snímku naznačuje nestandardní oddělení postranních bloků.</p><p> </p>

Záběry srovnávají bezproblémový start nosiče Sojuz-FG (nahoře) a havárii Sojuzu MS-10, k níž došlo v říjnu 2018. Nesymetrický Koroljovův kříž na spodním snímku naznačuje nestandardní oddělení postranních bloků.

Nejspíš to znamená, že jste se ocitli poblíž některého z ruských kosmodromů, snad přímo na Bajkonuru, a to právě při startu rakety do vesmíru. Tzv. Koroljovův kříž totiž nepředstavuje pojem z astronomie, nýbrž z kosmonautiky, a souvisí s poměrně specifickou konstrukcí ruských nosičů.

TIP: Utajený sovětský hrdina: Raketový konstruktér Sergej Koroljov

Drtivá většina sovětských i ruských raket vycházela a dodnes vychází z nosiče R-7, tzv. semjorky neboli sedmičky. Už její první exemplář tvořil centrální válcový stupeň, na jehož špici pak spočívala družice či pilotovaná loď. Zmíněný válec může být vícestupňový a po bocích se k němu do kříže připojují čtyři kuželovité bloky prvního stupně. Motory centrálního stupně i bočních bloků jsou vždy čtyři a při vzletu hoří všechny současně. Při pohledu zespoda tak startující raketa vypadá jako symetrický kříž, jenž vynikne zejména v okamžiku, kdy se postranní bloky po dohoření oddělují. Tento kříž přitom dodnes nese jméno konstruktéra rakety R-7 i mnoha dalších vesmírných nosičů, Sergeje Koroljova.

• Zdroj fotografií: Wikipedie, archiv autora