Cubesaty míří k planetám a potřebují k tomu pořádný pohon

15.08.2018 - Stanislav Mihulka

Stellar Exploration vyvíjejí miniaturní pohon pro miniaturní meziplanetární sondy

<p>Test kosmického minipohonu pro cubesaty</p>

Test kosmického minipohonu pro cubesaty

V průzkumu vesmíru se stále častěji prosazují mikrosatelity, především takzvané cubesaty, které jsou tvořeny jednou nebo více krychlemi o hraně cca 10 centimetrů. Obyvkle se objevují na oběžné dráze kolem Země, ale dělají si zálusk i na meziplanetární lety. Průkopníky jsou v tomto směru cubesaty NASA, dvojčata Wall-E a Eva, kteří momentálně míří k Marsu.

Pokud chtějí cubesaty létat po Sluneční soustavě, potřebují k tomu pořádný pohon. Kalifornská společnost Stellar Exploration, která se specializuje na lety za oběžnou dráhu Země, proto vyvíjí a již i testuje miniaturní pohon pro cubesaty na planetárních misích. Vývoj pohonu přitom financuje NASA v rámci programu Small Innovative Missions for Planetary Exploration.

Pohon pro cubesaty ze 12 kostek

Jejich nový pohonný systém je navržený tak, aby mohl pohánět cubesaty tvořené až 12 jednotkami, čili sondy o váze cca 28 kilogramů, rychlostí 2 kilometry za sekundu. Palivem pro tento pohon je směs hydrazinu a oxidu dusičitého v dimerní formě (N2O4).

TIP: Miniaturní cubesaty Wall-E a Eva míří k rudé planetě

Pohonný systém Stellar by měl umožnit cubesatům létat na mise, které jsou dnes dostupné pouze mnohem větším a dražším kosmickým plavidlům. Jde o vyspělou technologii, která je založená na zkušenostech s kosmickými misemi. Podle prezidenta Stellar Exploration Mikeho Louckse by tenhle pohon měl dostat cubesaty z dětských střevíčků.

• Zdroj fotografií: Stellar Exploration