NASA připravuje misi k rozluštění ultrafialové záhady planety Venuše

23.08.2017 - Stanislav Mihulka

Proč se jeví Venuše v ultrafialovém pohledu jako pruhovaná? Na tuto otázku se pokusí nalézt odpověď CubeSat CUVE

Venuše v ultrafialovém spektru -<p>Planeta Venuše vypadá v UV oblasti záření úplně jinak, než ve viditelném světle</p>
Venuše v ultrafialovém spektru -

Planeta Venuše vypadá v UV oblasti záření úplně jinak, než ve viditelném světle

Planeta Venuše vypadá jako koule o téměř stejné velikosti jako Země, na které není na první pohled vůbec nic nápadného. Když se na ni podíváme v oblasti ultrafialového záření, obraz planety se dramaticky změní.

V UV oblasti je planeta Venuše nápadně a nepravidelně pruhovaná světlými a tmavými plochami. Vše nasvědčuje tomu, že cosi nepravidelně rozloženého v horních vrstvách extrémní atmosféry Venuše absorbuje záření o ultrafialových vlnových délkách. Problém je v tom, že nikdo neví, co by to mohlo být. O záhadě se ví již dlouho, odpověď jsme zatím neobjevili.

K Venuši poletí CubeSat

Tým vědců a inženýrů Goddardova kosmického střediska NASA v Greenbeltu, stát Maryland, nedávno získal prostředky na to, aby připravil misi malé kosmické lodi typu CubeSat, která by mohla záhadu planety Venuše rozřešit.

TIP: SkyFire: NASA pošle k Měsíci sondu sestavenou ze 6 CubeSatů

Mise CubeSat UV Experiment, čili zkráceně CUVE, vyšle k planetě Venuši CubeSat, který bude vybaven přístroji pro detekci a analýzu ultrafialového záření, a rovněž novým typem zrcadla z uhlíkových nonatrubiček. Podle odborníků jde přesně o ten typ mise, při které se mohou osvědčit i velmi malé kosmické lodě, jako jsou CubeSaty o velikosti pár desítek centimetrů.

NASA's Goddard Space Flight Center