Další trable ve vesmíru: Rentgenová observatoř Chandra má poruchu

15.10.2018 - Stanislav Mihulka

Americká observatoř Chandra přešla z neznámých důvodů do nouzového režimu

<p>Populární rentgenová observatoř Chandra</p>

Populární rentgenová observatoř Chandra

Téměř to vypadá, jako by si NASA vybrala pořádnou porci smůly nejen letos v létě, ale také na podzim. Naposledy to byl Hubbleův vesmírný teleskop, který se před pár dny dostal do nouzového režimu kvůli problému s gyroskopy.

Teď se smůla přilepila na známou americkou rentgenovou observatoř Chandra, která přešla ve středu 10. října do nouzového režimu. V tomto nastavení Chandra nepracuje a pohybuje tak, že solární panely observatoře přijímají maximální množství slunečního záření.

Příčiny neznámé

Zatím není jasné, proč se observatoř Chandra dostala do tohoto stavu. Operátoři na tom intenzivně pracují. Nicméně, přechod do nouzového režimu prý proběhl hladce, přesně podle plánu pro podobné situace. Cenné vědecké přístroje observatoře jsou prý v pořádku a nic jim nehrozí.

TIP: Vesmírný Hubbleův dalekohled má poruchu: Oprava bude složitá

Je samozřejmě smutné, že úspěšná a populární observatoř Chandra trpí problémy. Jenomže Chandra startovala do vesmíru už v roce 1999 a její mise měla trvat 5 let. Když se ukázalo, že funguje perfektně, byla mise observatoře prodloužena na 10 let. Letos je ale rok 2018, takže Chandra pozoruje rentgenový vesmír už 19 let. I kdyby její technické problémy nakonec byly fatální, Chandra uspěla daleko nad všechna původní očekávání a nesmazatelně se zapsala do historie výzkumu vesmíru.

NASA/Chandra