Vesmírný Hubbleův dalekohled má poruchu: Oprava bude složitá

10.10.2018 - redakce 100+1

Hubbleův vesmírný dalekohled na oběžné dráze kolem Země má technické potíže s navigačním systémem. Po selhání jednoho z gyroskopů se teleskop automaticky uvedl do zabezpečeného stavu, což znamená, že veškeré vědecké projekty, které prováděl, byly dočasně pozastaveny.

Hubble získal během údržbářské mise v roce 2009 šest nových gyroskopů. V rámci maximální přesnosti používá aparát souběžně tři gyroskopy. NASA poznamenala, že pro vědecké účely je pro funkčnost teleskopu dostačující i jeden gyroskop.

Minulý týden jeden z trojice aktivních gyroskopů vypověděl službu. Výpadek tohoto navigačního zařízení nebyl neočekávaný, neboť NASA věděla, že je již na konci životnosti. Dva gyroskopy tohoto typu již dříve v teleskopu selhaly.

Zbývající tři gyroskopy v teleskopu jsou technicky pokročilejší a jejich předpokládaná životnost je výrazně delší než u výše zmíněných typů, které již nefungují. Dva gyroskopy pracují bez komplikací, ale třetí, jenž dosud sloužil jako záloha, vykázal po zapojení nesrovnalosti, takže se teleskop uvedl do zabezpečeného stavu. Pozemní středisko nyní hledá řešení, jak gyroskop uvést do plného funkčního stavu.

Co znamená porucha pro budoucnost dalekohledu?

NASA na svém webu uvedla, že pokud se plnou funkčnost podaří obnovit, bude dalekohled opět využívat tři souběžně aktivní gyroskopy. V případě, že odborníci úspěšní nebudou, přejde teleskop do omezeného režimu s jedním aktivním gyroskopem. V tomto režimu oproti třígyroskopovému stavu obsáhne aparát menší oblast k pozorování, což NASA považuje jen za malé omezení funkčnosti teleskopu.

TIP: Hotovo! NASA hlásí, že obří dalekohled Jamese Webba je kompletní

Hubbleův vesmírný dalekohled je na oběžné dráze od roku 1990 a od té doby přispěl k mnoha klíčovým objevům. Za jeho nástupce je považován teleskop Jamese Webba, jehož vynesení na orbitu se ale opakovaně odkládá. NASA původně doufala, že bude do kosmu dopraven v roce 2007, nový termín počítá s březnem 2021.

ČT24, NASA, ČTK