Datové médium Matky přírody: Vědci zapsali hudební video do DNA

13.07.2016 - Stanislav Mihulka

Lidská DNA představuje takřka dokonalé datové médium. Do jednoho gramu DNA je teoreticky možné zapsat 1 bilion GB dat

Navzdory intenzivnímu pokroku jsme v datových médiích ještě daleko za Matkou přírodou. Odborníci se proto rozhodli, že využijí k ukládání dat unikátních schopností DNA.

Vědci Microsoftu, Twist Bioscience a Washingtonské univerzity teď ustanovili nový rekord v objemu dat, které se kdy povedlo uložit do molekul DNA. Dokázali do DNA zapsat Deklaraci lidských práv ve více než 100 jazycích, první stovku knih projektu Guttenberg, a pak také hudební video „This Too Shall Pass“ od OK Go.

TIP: Jak omezit elektronický odpad? Výrobou mikročipů ze dřeva

Celkem do DNA uložili 200 MB dat. Ukládání dat do DNA je stále ještě pomalé a drahé. Kdyby se nám ale povedlo tuto technologii pořádně vypilovat, otevřely by se před námi nedozírné možnosti. Do jediného gramu DNA lze totiž uložit téměř jeden bilion GB digitálních dat.

IFL Science, University of Washington