Dávné zemědělství: Lidé na Sahaře farmařili už před 10 tisíci let

22.03.2018 - Stanislav Mihulka

Fosilní obilniny objevené v libyjské poušti nabízejí nová řešení pro svět během globálního oteplování

Takarkori -<p>Vykopávky na archeologické lokalitě Takarkori, Libye</p>
Takarkori -

Vykopávky na archeologické lokalitě Takarkori, Libye

Dnešní svět se otepluje. A farmáři hledají inspiraci pro pěstování plodin v horkém a suchém prostředí. Někdy jim pomůže genetika a jindy zase třeba archeologie, jako při nedávném objevu na nalezišti v jihozápadní Libyi.

Na místě zvaném Takarkori archeologové objevili důkazy o skladování semen a pěstování rostlin, které se zde odehrávalo už před 10 tisíci let. V té době tam nebyla poušť, ale spíš zelená krajina, kde rostly plané druhy obilovin. Skupiny lovců-sběračů je sklízely a skladovaly na horší časy. Potvrzují to nálezy více než 200 tisíc semen obilovin, zbytků košíků a také stop po obilné polévce a sýru.

TIP: Tajemství oblasti Nazca: Podzemní akvadukty zavlažovaly vyprahlou krajinu

Pro dnešní zemědělce jsou velmi cenné informace o rostlinách, které dovedou růst a plodit v horkém klimatu. Díky nim by mohli zajistit více potřebných potravin navzdory globálnímu oteplování.

University of Huddersfield