Dávní peruánští astronomové vystavěli monumenty orientované podle Mléčné dráhy

Dávní obyvatelé dnešního Peru vnímali Mléčnou dráhu jako životodárnou řeku hvězd. Dokládají to jejich stavby staré čtyři tisíce let.

16.12.2023 - Stanislav Mihulka

Dávno před tím, než světla metropole Limy začala osvětlovat noc nad peruánským pobřežím, okouzlily hvězdy zdejší obyvatele natolik, že vystavěli fascinující monumenty, které jsou těsně spojené s astronomickými jevy. Týká se to i lokality El Paraíso, jejíž stavby vyrostly zhruba mezi lety 2400 až 1440 před naším letopočtem, tedy asi tři tisíce let před vznikem mocné říše Inků.

Robert Benfer z Missourské univerzity a jeho peruánští kolegové prostudovali uspořádání ceremoniálních prvků a staveb na lokalitě El Paraíso a potvrdili, že stavitelé těchto dávných struktur si dali hodně záležet na propojení s významnými každoročními astronomickými událostmi, včetně zimního a letního slunovratu. Závěry svého výzkumu vědci zveřejnili v odborném časopisu Latin American Antiquity.

Božstva Mléčné dráhy

Již dřívější výzkum odhalil, že dvě křídla hlavního chrámu v El Paraíso svírají úhel 34 stupňů a jsou v těsném vztahu se severovýchodním okrajem Mléčné dráhy těsně po západu slunce o slunovratu. Benfer s kolegy nyní identifikovali dvě velké struktury ve tvaru „kondora,“ respektive „monstra,“ které jsou v souladu s uvedeným vztahem k Mléčné dráze.

Tato zjištění podle vědců potvrzují dřívější předpoklady o předkolumbovské kosmologii v oblasti And, která se točí kolem „souhvězdí temných mraků“. Jde o tvary podobné zvířatům, které tehdejší lidé rozlišovali při pozorování temných regionů, patrných v Mléčné dráze na obloze.

TIP: Krajina jako observatoř: Aztékové využívali Mexické údolí pro pozorování Slunce

Vzhledem k celkovému počtu a přesnosti vztahů mezi strukturami objevenými na lokalitě El Paraíso a astronomickými jevy je podle badatelů možné vyloučit, že by šlo o náhodné uspořádání. Stavby v El Paraíso museli řídit lidé, kteří měli blízko ke zmiňovaným astronomickým jevům, nejspíš kněží „astronomové“, kteří dohlíželi na to, aby stavby potěšily jejich nebeská božstva.