Dávno mrtvá sonda NASA prozradila výtrysky vody na Europě

Sonda Galileo před 21 lety proletěla výtryskem vody tryskajícím z povrchu Jupiterova měsíce Europa. Záznam o průletu se podařilo nalézt až nyní

16.05.2018 - Stanislav Mihulka

I v astronomii se vyplatí nevyhazovat stará data. Americkým vědcům se nedávno podařil unikátní kousek, když ve starých datech mrtvé sondy NASA Galileo našli údaje o výtryscích vody na ledovém měsíci Jupiteru Europě.

Meziplanetární sonda Galileo přitom pracovala na oběžné dráze kolem Jupiteru v letech 1995 až 2003, kdy zakončila svoji pouť sestupem do atmosféry Jupiteru. Xianzhe Jia z Michiganské univerzity a jeho kolegové z dat sondy vyčetli, že 16. prosince 1997 podle všeho proletěla přímo výtryskem vody z měsíce Europa.

Výtrysk na Europě

Objev potvrzuje existenci výtrysků vody z Europy, které před pár lety poprvé zachytil Hubbleův vesmírný dalekohled. V tuto chvíli tedy máme slušné důkazy o tom, že z ledového měsíce skutečně tryská voda do vesmíru.

TIP: Trnitá cesta k Jupiteru: Kosmická sonda Galileo

Tehdy šlo o přiblížení k Europě označované jako E12. Sonda Galileo prolétla ve vzdálenosti asi 200 kilometrů od povrchu měsíce. Dva z přístrojů sondy zachytily výkyv v magnetickém poli a vyšší hustotu plazmy po dobu asi 3 minut, což podle odborníků odpovídá průletu výtryskem vody z povrchu Europy. Výtrysk nebyl žádný drobeček. Podle odhadů měl šířku asi tisíc kilometrů.

IFL Science, Nature Astronomy